Všetko o splite V. – Štvordňový tréningový split
Všetko o splite IV. - Trojdňový tréningový split
Všetko o splite III. - Dvojdňový tréningový split
Všetko o splite II. – Frekvencia a objem tréningu
Reklama
Výživa

Jedzte správne množstvo kalórií

ikonkaKaždý človek má svoj osobný kalorický limit. Ak sa doň trafíte, udržíte si svoju váhu. Ak máte nadváhu alebo ste obézni a chceli by ste dosiahnuť na zdravú hmotnosť, pomocou hry s kalóriami to môžete dokázať. To je však už záležitosťou pochopenia princípu jedenia správneho množstva kalórií.

Na začiatok je treba poznamenať, že každý človek má svoj individuálny bazálny metabolizmus (môžete si ho vypočítať aj TU), ktorý predstavuje množstvo kalórií, ktoré telo spáli v priebehu jedného dňa, ak ste počas neho v absolútnom pokoji, bez fyzickej aktivity, bez pohybu.

Telo však počas dňa spáli aj ďalšie kalórie už len státím, chodením, upratovaním, nehovoriac o cvičení a športovaní. To spolu s bazálnym metabolizmom predstavuje energiu, ktorú telo spáli. Inak ju môžeme označiť aj ako kalorický výdaj.

Potom je tu však aj kalorický príjem, ktorý predstavuje množstvo energie, ktorú do tela dodáme pomocou kalórií pochádzajúcej z jedla, nápojov či doplnkov výživy. A tu začína ta zaujímavá, matematická časť hry s kalóriami.

Aké situácie môžu nastať?

Kombináciou príjmu a výdaju energie totiž môžu nastať tri situácie, ktoré majú tri odlišné vplyvy na vaše telo:

1. PRÍJEM ENERGIE = VÝDAJ ENERGIE - keď do tela prijmete jedením a pitím rovnaké množstvo kalórií, ako z neho fyzickou aktivitou (vrátane bazálneho metabolizmu) vydáte, potom dochádza k udržovaniu váhy.

2. PRÍJEM ENERGIE > VÝDAJ ENERGIE - v prípade, ak príjem energie z jedla a pitia prevyšuje množstvo energie, ktorú spálite aktivitou, dochádza k priberaniu váhy. To je pozitívne pre kulturistov, ktorí sa snažia nabrať hmotu, no pre väčšinu ľudí to spôsobí neželané priberanie. Už 100 kalórií navyše dokáže postupne zvyšovať hmotnosť.

3. PRÍJEM ENERGIE < VÝDAJ ENERGIE - pre ľudí túžiacich po chudšej postave je lepšou alternatívou, keď príjem energie z jedla a pitia je menší ako výdaj energie prostredníctvom aktivity, pretože vtedy telo začína využívať vlastné zdroje a toho dôsledkom je chudnutie.

Ako prijímať správne množstvo kalórií?

Ak chcete zvládnuť hru s kalóriami, na začiatok musíte mať jasno v tom, aké sú vaše ciele. Ak chcete priberať, musíte zvoliť druhú alternatívu. Ak sa snažíte schudnúť, je potrebné zamerať sa na menší príjem kalórií, ako z tela vydáte aktivitou.

Vhodné je teda stanoviť si, koľko kalórii môžete v priebehu dňa prijať a rozložiť si ich do jednotlivých jedál. Ako referenčnú hodnotu však musíte použiť množstvo kalórií, ktoré spálite, a to si musíte vypočítať pomocou výpočtu bazálneho metabolizmu (viď. vyššie), ku ktorému je vhodné pripočítať aj kalórie spálené ďalšou aktivitou (cvičením).

Potom už treba len prijímať asi o 500 kalórií menej ako číslo, ktoré ste si vypočítali. Pri chudnutí by sa vám hodilo prečítať si aj iné články na našej stránke a nezabudnúť na to, že z mnohých jedál a hlavne sladených a alkoholických nápojov prijímate prázdne kalórie, ktoré z výživového hľadiska nepotrebujete. Taktiež je dobré zvýšiť výdaj energie cvičením.

Dobrým tipom je aj viesť si denník a zapisovať si doň koľko kalórií prijímate a koľko vydávate. Väčšina úspešných fitness modelov a kulturistov si takéto zápisky vedie, a potom dokážu posúdiť, čo treba vylepšiť a aj sa motivovať, aby dodržiavali stanovenú hodnotu kalorického príjmu.

Užitočné odkazy:
Výpočet bazálneho metabolizmu
Tabuľky energetických hodnôt

Článok bol pôvodne vydaný 23.4.2013.



Zviditeľnite svoj e-shop, firmu či produkt na našom webe!

Mohlo by vás zaujímať:

kulturisticke-jedla-ktore-by-ste-nemali-ignorovatKulturistické jedlá, ktoré by ste nemali ignorovaťsest-jedal-ktore-podporia-tvorbu-hormonu-nutneho-k-rastu-svalovŠesť jedál, ktoré podporia tvorbu hormónu nutného k rastu svalov objemovka-naturalneho-kulturistu-a-vyzivaObjemovka naturálneho kulturistu a výživa nasledky-neskoreho-vecerneho-jedeniaNásledky neskorého večerného jedeniarecept-salat-nicoiseRecept: Šalát Nicoise
Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
Neprehliadnite
Aj tu môžete propagovať svoju firmu!
Najnovšie články
www.autodielyexpert.sk
Fitness diskusia
Databáza cvikov
Facebook Twitter RSS

E-KNIHY ZADARMO   ·   COOKIES   ·   REKLAMA   ·   KONTAKT

© 2013 - 2017 SlovakFitness.sk
Webdesign and Internet media - Streftec TOPlist