SlovakFitness.sk

Suplementy 08. 05. 2013

Glutamín – základy pre začiatočníkov

ikonka
Väčšina ľudí, ktorá je spojená s posilňovaním alebo fitness odvetvím už isto počula o glutamíne. Mnohí z nich ho vyskúšali prijímať vo forme suplementu a mohli z neho čerpať niekoľko výhod.

Poďme sa však najskôr pristaviť pri tom, čo vôbec glutamín je. Ide o neesenciálnu (telo si ju vie vytvoriť samo) aminokyselinu, ktorá sa spolu s ďalším 21 druhmi zabudovává do novovzniknutých bielkovín. Okrem toho účinkuje pri detoxikácii amoniaku a udržovaní dusíkovej rovnováhy v tele.

Glutamín sa do tela dostáva aj z prírodných zdrojov. Je bežnou súčasťou na bielkoviny bohatých potravín, ako sú mäso, mliečne výrobky či strukoviny. A okrem iného býva aj súčasťou mnohých proteínových suplementov.

Z hľadiska posilňovania je dôležité, že je významným prvkom pri udržovaní a obnovovaní svalových vlákien. Pri intenzívnych tréningoch, v ktorých dochádza k poškodeniu svalových buniek, sa vyčerpáva, čo nepovoľuje svalom optimálne regenerovať (prirodzená obnova jeho hodnôt trvá niekoľko dní).

Práve užívanie tohto doplnku výživy pomáha svalom a imunite zotavovať sa rýchlejšie, čo telu umožňuje držať tempu s náročnými tréningami. Suplementácia ľahko a bezpečne napĺňa vaše dodatočné potreby a prichádza bežne v dvoch formách – práškovej a tabletkovej.

Pomôže glutamín urobiť veľký rozdiel pre vaše telo, ak ste zdraví? Asi nie. Ale ak máte dostatočne pokrytú výživu, základnú suplementáciu, tréning a zotavovanie, môžete vyskúšať tento suplement. Ak máte peniaze nazvyš, určite tým nič nepokazíte.

Glutamín je nápomocný hlavne vtedy, ak trénujete skutočne intenzívne. Dôležitý je pre ľudí, ktorým cvičenie a výživa vytvárajú veľký stres pre telo, takže sa hodí hlavne športovcom alebo ľuďom, ktorí sa snažia spáliť tuky (bráni rozpadu svalovej hmoty).

Jeho úloha spočíva v normalizovaní rastového hormónu, podpore spracovania glukózy po tréningu, podporení hydratácie svalov a potláčaní kyseliny mliečnej v svaloch, čím zmierňuje svalovicu.

Väčšina ľudí bude tolerovať dávky do 20 gramov glutamínu denne veľmi dobre, ale toto množstvo by nemali prijímať nárazovo. Odporúča sa ich rozdeliť do päť alebo desaťgramových dávok, ktoré sa príjmu dva alebo trikrát denne.

Užívanie glutamínu môže mať pre vaše telo pozitívne vplyvy, ale tiež môže spôsobiť nechcené vedľajšie účinky. Môžete byť naň alergickí a ak máte nádchu, spôsobuje zvýšenú tvorbu hlienov. Bežné vedľajšie účinky sú aj kašeľ, tráviace problémy či chrapľavosť. Menej časté sú však aj bolesti tela, horúčka, problémy s dýchaním a zvýšený srdečný tep.

Pri krátkodobom užívaní v dávkach menších ako 30 gramov denne neboli zistené žiadne nebezpečné účinky, no dlhodobé a hlavne prehnané užívanie môže byť nebezpečné, hlavne ak patríte k ľuďom trpiacim cukrovkou, epilepsiou, bipolárnou poruchou, či citlivosťou na glutaman sodný. Užívať by ho nemali ľudia s problémami obličiek a pečene. Pred začatím suplementácie by sa mal každý poradiť s doktorom.

VERDIKT: Glutamín je prospešný suplement, ktorý sa vyplatí hlavne pri vysoko intenzívnych tréningových plánoch a rysovaní. Ak pre vás peniaze nie sú problém, odporúčame ho zakúpiť. Vyplatí sa však už vybrať rovno proteín, ktorý v sebe obsahuje glutamín. Na trhu ich je veľa.

V roku 2016 sme sa vás opýtali, či by ste privítali web alebo rubriku o osobnom rozvoji. 90,11 % z vás odpovedalo „áno“. Preto sme pre vás pripravili nový web Uspech.MNE.sk. Budeme radi, ak ho podporíte aj na Facebooku:



Nahlásiť chybu


Mohlo by vás zaujímať:
vedlajsie-ucinky-spalovacov-tukovVedľajšie účinky spaľovačov tukov pat-doplnkov-vyzivy-ktore-by-ste-mali-uzivat-dennePäť doplnkov výživy, ktoré by ste mali užívať denne jednoduche-sposoby-ktorymi-zefektivnite-prijem-vitaminovJednoduché spôsoby, ktorými zefektívnite príjem vitamínov 5-veci-ktore-musite-zvazit-pred-kupou-proteinu5 vecí, ktoré musíte zvážiť pred kúpou proteínu garcinia-cambogia-o-aky-doplnok-vyzivy-ideGarcinia Cambogia – o aký doplnok výživy ide?
Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
Neprehliadnite
Najnovšie články
www.autodielyexpert.sk
Fitness diskusia
Databáza cvikov
E-knihy zadarmo!
Nájdete nás aj na Facebooku.NÁVRAT HORE  hore
E-KNIHY ZADARMO · COOKIES · REKLAMA · KONTAKT

© 2013 - 2018 SlovakFitness.sk

Streftec - Webdesign & Media
TOPlist