Pravda o počtoch opakovaní a ich úlohe pri raste svalov
Diétne nápoje? Toto robia vášmu telu
Postava ako Jennifer Aniston? Jej trénerka vám poradí
Tri dôvody, prečo v diéte využívať konopné semená
Reklama
Suplementy

Čo je Tribulus terrestris?

ikonkaMedzi pokročilejšie formy suplementácie patrí aj užívanie prípravku, ktorý síce nie je na trhu dostupný veľmi dlhé obdobie, no jeho zdroj bol používaný už pred viac ako 1500 rokmi. Reč je o doplnku s tak trochu záhadným názvom Tribulus terrestris.

Ako sa rozšíril?

V 90. rokoch minulého storočia sa prišlo na to, že bulharskí vzpierači ťažili z výhod užívania tribulusu aj po tom, čo prestali brať zakázané látky. Ich výsledky sa dokonca zlepšovali, a preto sa začala venovať zväčšená pozornosť tomuto dovtedy neznámemu doplnku.

Ten neobsahoval žiadne zakázané látky a bol v podstate len výťažkom z rastliny, ktorá sa využívali v minulosti v Číne, Indii a Turecku pri liečení rôznych chorôb a jej povesť sa rozšírila až k románskym krajinám.

Hoci obsahuje steroidné saponíny, alkaloidy a flavonoidy, nejedná sa o doping a nemá ani nepriaznivé účinky, ak so sebou prinášajú anabolické steroidy. Za jeho hormonálne účinky je zodpovedný aj obsah protodioscínov.

Aké prináša výhody?

Moderné výskumy ukázali, že tento suplement dokáže ovplyvňovať hladinu testosterónu, teda mužského hormónu, ktorý je zodpovedný aj za nárast výkonnosti či svalové a silové prírastky. Hladinu dokáže zdvihnúť aj o viac ako 30 až 50%.

V kulturistike sa stal obľúbený v rysovacom období, kedy si takto cvičenci chránili svalovú hmotu pred jej pálením počas diéty. Prakticky význam však nadobúda hlavne u starších mužov, u ktorých už produkcia testosterónu nie je taká ako v mladšom veku.

Okrem pozitívneho vplyvu v oblasti posilňovania však tento prípravok pomáha aj v iných sférach života – spomaľuje starnutie, bojuje proti únave, zlepšuje sexuálnu výkonnosť a zvyšuje plodnosť zlepšením stavu spermií. Takisto má pozitívny vplyv pre imunitný systém.

Aké sú jeho riziká?

Užívanie tribulusu terrestris v krátkom časovom období je bezpečné, ak ste zdraví a ženy nie sú tehotné alebo v období kojenia. U žien sa možno stretávať s nepravidelnou menštruáciou a u každého užívateľa aj s problémami so spánkom či podráždeným žalúdkom. Jeho dlhodobé užívanie nebolo predmetom štúdií.

Iné riziká boli dokázané len pri testoch na zvieratách, ktoré pri vysokom dávkovaní boli fatálne. U mužov sa jeho užívanie spája s rakovinou prostaty (obsahuje látku, ktorá je spojená so zvýšením rizika tejto formy rakoviny) a celkovo sa odporúča neužívať ho menej ako dva týždne pred operáciou, aby sa vyhlo problémom s kontrolou krvného cukru.

Funguje?

Hoci niektoré výhody tribulusu boli dokázané, stále sa vedie polemika, či pomáha k nárastu svalovej hmoty. Viacerí ľudia ho nepozorujú, no často je to preto, že ho užívajú vtedy, keď ani nemusia alebo sa dopúšťajú chýb vo výžive či cvičení. Iní si jeho výsledky nevedia vynachváliť.

Vo všeobecnosti sa užívanie odporúča mužom po 30. roku života, ale nie je chybou ani jeho užívanie pred touto hranicou, hoci jeho efektivita býva v tomto období viac spochybňovaná. Účinná denná dávka by mala byť 750 až 2000 mg, ale prijaté troma dávkami najlepšie po jedle. U žien sa dávka odporúča znížiť a keďže každý výrobca pripravuje doplnok inak, treba sa riadiť pokynmi na obale.

Tento článok bol pôvodne vydaný: 26.6.2013.



Zviditeľnite svoj e-shop, firmu či produkt na našom webe!

Mohlo by vás zaujímať:

aky-je-rozdiel-medzi-srvatkovym-a-sojovym-proteinom-co-ziskate-ich-spojenimAký je rozdiel medzi srvátkovým a sójovým proteínom? Čo získate ich spojením?pat-suplementov-pre-rychly-narast-svalovej-hmotyPäť suplementov pre rýchly nárast svalovej hmoty kolko-proteinov-by-ste-mali-denne-vypitKoľko proteínov by ste mali denne vypiť? tie-najlepsie-suplementy-pre-regeneraciu-svalovTie najlepšie suplementy pre regeneráciu svalovdoplnky-vyzivy-vs-anabolicke-steroidyDoplnky výživy vs. anabolické steroidy
Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
Facebook Twitter RSS

E-KNIHY ZADARMO   ·   COOKIES   ·   REKLAMA   ·   KONTAKT

© 2013 - 2017 SlovakFitness.sk
Webdesign and Internet media - Streftec TOPlist