Päť tipov, ktoré každej žene pomôžu posilniť zdravie
Ako uhasiť smäd? Aj týmito prekvapivými spôsobmi
Váš sprievodca svetom Proteínov od A po Z
Cvičenia, ktoré môžete robiť krátko pred spaním
Reklama
Výživa

Rajčiny a ich prospešné vlastnosti

ikonkaRajčiny, alebo inak paradajky, sú z biologického hľadiska bližšie k ovociu, no ide o zeleninu, ktorá má svoj pôvod v Andách, kde boli pôvodne považované za burinu. Po príchode do Európy sa ich ľudia báli a pestovali ich na okrasu. Teraz však vieme, o čo všetko pozitívne vtedy prichádzali.

Ide o ingredienciu, ktorú kuchári môžu využiť mnohými spôsobmi. Okrem osviežujúcej chuti, ktorú si obľúbi veľa ľudí, však obsahujú aj veľa látok, ktoré blahodarne vplývajú na zdravie človeka. Majú antibiotické účinky a takisto sú vhodné pri diétach.

Výživové hodnoty

Rajčiny majú dobrý nutričný základ, hoci väčšinu z nich tvorí voda. Na 100 gramov v nich nájdete len 18 kalórií, minimum tuku a sodíka, takmer žiaden cholesterol a iba štyri gramy sacharidov, hoci tri pochádzajú z cukrov. Bielkoviny sú obsiahnuté v jednom grame.

Sú veľmi dobrým zdrojom vlákniny, vitamínu A, vitamínu C, vitamínu K, draslíka a mangánu. Dobré sú zastúpené aj vitamíny E, B1, B3 a B6, magnézium, fosfor, meď či kyselina listová. Obsahujú aj železo a vápnik.

Prospešné vlastnosti rajčín

Zloženie rajčín sa pretavuje aj do výhod, ktoré majú nie len z gurmánskeho hľadiska, ale aj z toho zdravotného. Nižšie vám prinášame ich päť prospešných vlastností s najväčším významom:

1. SÚ PREVENCIOU PROTI ZÁPALOM
Je vedecky dokázané, že jeden pohár rajčinovej šťavy denne dokáže zredukovať faktory nádorovej nekrózy (TNF-alfa) o 34 %. Tieto látky bielkovinovej povahy spôsobujú kaskádu zápalových reakcií. Ich vysoký objem bol nájdený aj u osôb so srdcovocievnym ochorením, rakovinou, osteoporózou a Alzheimerovou chorobou.

2. CHRÁNIA PRED TROMBÓZOU
Jedna štúdia ukázala, že pitie zhruba dva a pol deci rajčinovej šťavy denne malo za dôsledok redukciu hromadenie krvných doštičiek. Tí, čo pili placebo, také výsledky nedosiahli. Rajčinové šťavy s nízkym obsahom sodíka sú teda dôležité aj vtedy, ak sa snažíte chrániť pred trombózou (stav, kedy krvná zrazenina upcháva cievy). Vysoký obsah sodíka ma negatívny dôsledky pri tomto type ochorenia.

3. ZABRAŇUJÚ POŠKODENIU DNA
Rajčiny sú bohaté na antioxidanty ako vitamín C a vitamín A. Tie sú nápomocné pri chránení DNA od poškodení vznikajúcich pôsobením voľných radikálov. Preto sa aj hovorí o efekte rajčín, ktorý má za následok znižovanie pravdepodobnosti vzniku chorôb súvisiacich so starnutím, ako cukrovka či arteoskleróza.

4. REDUKUJÚ RIZIKO SRDCOVOCIEVNYCH CHORÔB
Rajčiny obsahujú mnoho dôležitých živín, ako niacín, kyselinu listovú a vitamín B6, ktoré sú spojené s redukciou rizika vzniku srdcovocievnych ochorení. Jedná štúdia dokonca zistila, že ženy konzumujúce 7 až 10 porcií rajčín týždenne mali o 29 % nižšiu pravdepodobnosť takéhoto ochorenie ako tie, ktoré konzumovali menej ako jeden a pol porcie rajčín týždenne.

5. BOJUJÚ PROTI RAKOVINE
Množstvo výskumov prišlo k záveru, že čím viac človek konzumuje rajčín, tým má nižšie riziko toho, že sa uňho vyvinú určité druhy rakoviny, hlavne rakovina pľúc, žalúdka a prostaty. Za pôvodcu tohto efektu je považovaná látka lykopén, ktorá je tiež príčinou červenej farby tejto zeleniny. Spracované rajčiny dokonca obsahujú viac tejto látky ako čerstvé. Varenie ju totiž pomáha uvoľňovať z buniek. Olivový olej zase zlepšuje absorpciu do tela.

Článok bol pôvodne vydaný: 16.8.2013.





Zviditeľnite svoj e-shop, firmu či produkt na našom webe!

Mohlo by vás zaujímať:

ako-uhasit-smad-aj-tymito-prekvapivymi-sposobmiAko uhasiť smäd? Aj týmito prekvapivými spôsobmivas-sprievodca-svetom-proteinov-od-a-po-zVáš sprievodca svetom Proteínov od A po Zchyby-ktorych-sa-dopustaju-ludia-na-prerusovanej-hladovkeChyby, ktorých sa dopúšťajú ľudia na prerušovanej hladovke tri-diety-ktore-palia-tuky-a-umoznia-vam-jest-co-chceteTri diéty, ktoré pália tuky a umožnia vám jesť, čo chcete spoznajte-jedlo-ktore-vam-posilni-kosti-s-mliekom-nesuvisiSpoznajte jedlo, ktoré vám posilní kosti. S mliekom nesúvisí
Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
Neprehliadnite
Najnovšie články
Propagujte svoju firmu na našom webe!
www.autodielyexpert.sk
Fitness diskusia
Databáza cvikov
Facebook Twitter RSS

E-KNIHY ZADARMO   ·   COOKIES   ·   REKLAMA   ·   KONTAKT

© 2013 - 2018 SlovakFitness.sk
Webdesign and Internet media - Streftec TOPlist