Arnold Schwarzenegger – Tipy pre tréning ramien
Doplnky výživy proti striám
Aké pravidlá výživy by mal dodržiavať vytrvalostný športovec?
Kruhový tréning – tréningový program pre vás
Reklama
Suplementy

Čo je ZMA?

ikonkaDnes si predstavíme ďalší z pokročilých suplementov, tzv. ZMA. Užívať by ho mal každý kulturista, ktorý chce dosiahnuť lepšie silové výkony a rast svalovej hmoty. Má mnoho výhod a je bezpečný, no predsa nad ním visia aj otázniky.

ZMA je minerálny komplex, ktorý tvoria prírodné zložky, ktoré majú vplyv na zvyšovanie hladiny anabolických hormónov v tele športovcov. Jeho základom je kombinácia zinku, magnézia a vitamínu B-6.

Tento preparát bol vytvorený na základe vedeckých výskumov Victorom Contem v kalifornskom Burlingame. Ten na ich základe skombinoval 30 mg zinkového aspartátu, 450 mg magnézium aspartátu a 10,5 mg vitamín B-6 (pyroxín). Táto kombinácia by mala zaručiť zvýšenie testosterónu aj o 30 %, čo by ovplyvnilo aj svalovú vytrvalosť a silu.

Doplnok by sa mal užívať 30 až 60 minút pred spaním a na prázdny žalúdok, aby pomohol zosynchronizovať absorpciu so spánkom. Nemal by sa užívať s jedlami a suplementami, ktoré obsahujú vápnik, pretože tie blokujú absorpciu zinku.

Účinnosťou ZMA sa zaoberalo už niekoľko štúdií s rozporuplnými výsledkami. Športový lekár Lorrie Brilla z Univerzity západného Washingtonu tvrdí, že na základe výskumu na hráčoch amerického futbalu bolo zistené o 25 % vyššie množstvo testosterónu, ak užívali osem týždňov pred spaním ZMA. Ich svalová výkonnosť bola o o 2,5-krát vyššia.

Mnoho štúdií prinieslo podobné výsledky, no našlo sa zopár aj takých, ktoré sľubované účinky vyvrátila. V roku 2004 americký výskum neukázal značné zvýšenie hladín anabolickým hormónov a o dva roky neskôr nemeckí vedci skonštatovali, že ZMA neovplyvňovala hladinu testosterónu.

V praxi sa opäť stretávame s dvoma skupinkami ľudí, niektorí tvrdia, že sa ráno po dávke ZMA cítia lepšie a energetickejšie, na tréningu dokážu podať lepší výkon, no sú ja takí, ktorý účinky nevidia a vidia v tom vyhodené peniaze. Ako to býva bežné – ak vám nie je ľúto pár eur, treba doplnok vyskúšať na vlastnej koži.

Jeho výhodami by mali byť zlepšenie spánku a zrýchlenie regenerácie po tréningu. Takisto zvyšuje vytrvalosť a silu, ako aj zvýšenie hladiny testosterónu, čo sa hodí hlavne starším cvičencom. Zabraňuje katabolizmu a dokáže podporiť imunitný systém.

Nejedná sa o nebezpečný doplnok, ale sú pri ňom evidované v zriedkavých prípadoch aj vedľajšie účinky. Jedná sa hlavne o hnačka, akné, sucho v ústach, nezvyčajný útlm, podráždenosť či horúčku.

ZMA je dobrý suplement, pretože obsahuje látky, ktoré sú telu užitočné aj v inom smere. Ak však od neho čakáte veľké svalové prírastky, radšej trošku vytriezviete a znížte svoje očakávania. Treba ho však vyskúšať na vlastnej koži. Je bezpečný a za skúšku nič nedáte. Až na niekoľko eur...

Článok bol pôvodne vydaný: 21.8.2013.

Oznam: Od 1. júla do 31. augusta vám budeme prinášať články, ktoré sme publikovali pred rokmi, ale boli už pomaly zabudnuté v archíve. Úplne nové články prídu na rad opäť od 1. septembra.



Zviditeľnite svoj e-shop, firmu či produkt na našom webe!

Mohlo by vás zaujímať:

doplnky-vyzivy-proti-striamDoplnky výživy proti striámco-je-inozinČo je Inozín? rizikove-kombinacie-siestich-doplnkov-vyzivyRizikové kombinácie šiestich doplnkov výživy preco-uzivat-predtreningove-pumpyPrečo užívať predtréningové pumpy? co-je-tribulus-terrestrisČo je Tribulus terrestris?
Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
Neprehliadnite
Aj tu môžete propagovať svoju firmu!
Najnovšie články
Fitness diskusia
Databáza cvikov
Facebook Twitter RSS

E-KNIHY ZADARMO   ·   COOKIES   ·   REKLAMA   ·   KONTAKT

© 2013 - 2017 SlovakFitness.sk
Webdesign and Internet media - Streftec TOPlist