SlovakFitness.sk

Zaujímavosti 01. 07. 2018

Tri mýty spojené s cvičením a únavou centrálneho nervového systému

ikonka
S tréningom a pretrénovaním sa často spája okrem svalovej únavy aj únava centrálneho nervového systému (CNS). Mnoho ľudí sa jej začne obávať, ale v skutočnosti nemusí.

Pokiaľ ide o únavu centrálneho systému, bežný cvičenec sa jej skutočne nemusí obávať. Stačí sa pozrieť na tri rozšírené tvrdenia, ktoré vedci vyvrátili a urobili z nich len mýty:

1. Čím je vyššia tréningová intenzita, tým viac bude CNS unavený

Bežne sa hovorí, že k únave centrálneho nervového systému dochádza pri cvičení s veľkými požiadavkami na systém, teda pri cvičení s veľkou intenzitou. Na prvý pohľad to dáva zmysel, no výskumníkom z McGillovej univerzity v Montreale sa ešte v minulom tisícročí podarilo ukázať, že omnoho väčšie nároky na CNS kladie cvičenie v nízkej intenzite, ktoré je vytrvalostné a trvá dlhšie ako vysoko intenzívne krátke cvičenie.

Pár ďalších štúdií nezistilo v únave žiaden rozdiel pri rôznych intenzitách pri bežne využívaných tréningových dĺžkach. Howatson a kolektív v roku 2016 zase pri elitných športovcoch zistili, že pri tréningu pozostávajúcom z 12 sérií ťažkých základných cvikov došlo k svalovej únave, ale centrálny nervový systém zostal nezmenený. Z toho vyplýva, že sa tak ľahko neunaví. Záverom teda je, že nízkym počet sérií s vysokou intenzitou nespôsobuje väčšiu únavu CNS.

2. Rýchlejšiu únavu CNS spôsobia viackĺbové cviky

Človek by povedal, že centrálny nervový systém bude unavenejší z viackĺbových základných cvikov, ktoré sú náročnejšie ako izolované jednokĺbové cviky. Vedci však zistili, že ťažké tlaky či drepy nevyhnutne nespôsobujú únavu centrálneho nervového systému. Izolované cviky, extenzie nôh a bicepsové zdvihy, zase môžu mať niekedy vplyv na jej zvýšenie. Nenašlo sa teda priame spojenie v tom, že by viackĺbové cviky spôsobovali viac únavy.

3. CNS sa zotavuje dlhšie ako svaly

Latella a kolektív sa v roku 2016 zamerali na čas potrebný na zotavenie z únavy CNS po silovom tréningu. Tvrdým cvičením sa im podarilo zvýšiť únavu o 46 %. Koľko dní bolo potrebných na zotavenie? Po docvičení bola normálna úroveň zaznamenaná už o 20 minút! Iné štúdie tiež potvrdili, že únava CNS je evidentná len krátko po docvičení napriek tomu, že svaly po rovnakom tréningu niekedy potrebujú na zotavenie aj viac ako tri dni.

Oznam: Od 2. júla do 2. septembra vám budeme v letnom režime prinášať články, ktoré sme publikovali pred rokmi, ale boli už zabudnuté. Úplne nové články prídu na rad opäť od 3. septembra.

O čom píše Úspech.MNE.sk?



Nahlásiť chybu

Mohlo by vás zaujímať:
ako-znizit-hladinu-stresoveho-hormonuAko znížiť hladinu stresového hormónu? pizza-je-na-ranajky-lepsia-ako-vacsina-cerealiiPizza je na raňajky lepšia ako väčšina cereáliímozgove-vlny-vam-prezradia-kto-je-vasim-priatelomMozgové vlny vám prezradia, kto je vaším priateľomkluc-k-dlhovekosti-nelezi-v-posilnovni-ani-v-kuchyniKľúč k dlhovekosti neleží v posilňovni ani v kuchyni15-tipov-ktore-vam-pomozu-udrzat-mod-palenia-tukov15 tipov, ktoré vám pomôžu udržať mód pálenia tukov
Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
Neprehliadnite
Magazín úspechu
Najnovšie články
www.autodielyexpert.sk
Fitness diskusia
Databáza cvikov
E-knihy zadarmo!
Nájdete nás aj na Facebooku.NÁVRAT HORE  hore
E-KNIHY ZADARMO · COOKIES A OS. ÚDAJE · REKLAMA · KONTAKT

© 2013 - 2018 SlovakFitness.sk

Streftec - Webdesign & Media
TOPlist