Inšpirujte sa tým, ako sa herec Ryan Reynolds udržiava vo forme
Štyri intenzívne tréningy bez potreby posilňovne
17 ľahkých spôsobov, ako si vytvoriť zdravšiu domácnosť
5 tréningov pre rozvoj hmoty vášho chrbta
Reklama
Výživa

Koľko bielkovín potrebujete?

ikonkaČi už športujete alebo nie, v každom prípade má vaše telo určite požiadavky, čo sa týka príjmu živín. Koľko potrebuje prijať bielkovín? V tomto článku sa na to pozrieme o trochu bližšie.

Bielkoviny sú základnou stavebnou jednotkou pri budovaní svalov, buniek, tkanív, orgánov, kostí, šliach, väzív a pri ich regenerácii. Takisto tvoria základ imunitného systému. Skladajú sa z 22 aminokyselín, pričom niektoré si telo dokáže vytvárať samo (neesenciálne) a ostatné je potrebné prijímať v strave a pomocou doplnkov (esenciálne).

Koľko bielkovín potrebujeme?

Naša bielkovinová potreba závisí od viacerých faktorov, ako veku, veľkosti tela a úrovne aktivity. Štandardným výpočtom pre zistenie hodnoty minimálneho potrebného príjmu bielkovín je vynásobenie váhy tela v kilogramoch koeficientom 0,8. Výsledok tvorí minimálne množstvo bielkovín v gramoch, ktoré sa odporúča prijať. Chlap vážiaci 90 kilogramov by tak mal denne prijať minimálne 72 gramov bielkovín.

Bielkoviny a športovci

Športovci a kulturisti však potrebujú prijímať viac bielkovín, aby okrem svojich základných potrieb pokryli aj zvýšenú potrebu po bielkovinách pre zabezpečenie svalovej regenerácie a svalového rastu. Denný príjem by vtedy mal predstavovať 1,5 až 2 gramy bielkovín na jeden kilogram hmotnosti tela.

Chlap vážiaci 90 kilogramov a patriaci do tejto kategórie, by tak mal denne prijať 135 až 180 gramov bielkovín denne. To už je úroveň, ktorá sa príjmom bielkovín zo stravy dosahuje už ťažšie. Preto sa treba sústrediť na tie pravé zdroje – mäso, ryby, syry, vajcia, mliečne výrobky, strukoviny. Možnosťou sú aj proteínové suplementy, ktoré majú v tejto kategórii svoje pevné miesto.

Bielkoviny a tehotné ženy

Špeciálnou kategóriou ľudí, ktorým je odporúčaní takisto zvýšený príjem bielkovín sú tehotné ženy, ktoré by mali prijať aspoň o desať gramov bielkovín viac ako normálne. Je to dôležité predovšetkým v druhej polovici tehotenstva.

Čo sa deje, keď neprijmeme dostatok bielkovín?

Telo ma v sebe dostatok zásob tuku a glukózy, no má len malú kapacitu pre skladovanie bielkovín. Preto, ak ich nebudete do tela dodávať dostatok, nastáva proces známy ako katabolizmus, kedy sa bielkovinová potreba napĺňa ich získavaním zo svalov, čiže dochádza k ich spaľovaniu, teda ubúdaniu.

Môže nadmerný príjem bielkovín uškodiť?

Táto otázka je dôležitá hlavne pre ľudí, ktorí sú v diéte, ktorá vyžaduje veľký príjem bielkovín. Ich nadmerný príjem zaťažuje telo, no zatiaľ jediným známym nebezpečenstvom sú problémy s obličkami, ktoré musia spracovávať viac toxických ketónov, čo vplýva aj na vznik dehydratácie, hlavne, ak ste fyzicky veľmi aktívni. Tá zase vedie k stresu na srdce a pocitom točenia hlavy. Negatívom je tiež zlý dych.

Článok bol pôvodne vydaný 16.7.2013.





Zviditeľnite svoj e-shop, firmu či produkt na našom webe!

Mohlo by vás zaujímať:

7-najvacsich-chyb-ktore-robia-ludia-snaziaci-sa-jest-zdravo7 najväčších chýb, ktoré robia ľudia snažiaci sa jesť zdravo osem-najlepsich-sacharidov-vhodnych-pred-treningomOsem najlepších sacharidov vhodných pred tréningompocitate-kalorie-aby-ste-schudli-toto-musite-vedietPočítate kalórie, aby ste schudli? Toto musíte vedieť! su-smoothies-skutocne-zdrave-ako-sa-na-prvy-pohlad-zdaSú smoothies skutočne zdravé ako sa na prvý pohľad zdá? necakane-zdraviu-prospesne-ucinky-sampanskehoNečakané zdraviu prospešné účinky šampanského
Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
Facebook Twitter RSS

E-KNIHY ZADARMO   ·   COOKIES   ·   REKLAMA   ·   KONTAKT

© 2013 - 2018 SlovakFitness.sk
Webdesign and Internet media - Streftec TOPlist