Pravda o počtoch opakovaní a ich úlohe pri raste svalov
Diétne nápoje? Toto robia vášmu telu
Postava ako Jennifer Aniston? Jej trénerka vám poradí
Tri dôvody, prečo v diéte využívať konopné semená
Reklama
Výživa

Ovsené vločky – synonymum zdravej výživy

ikonkaOvsené vločky sú dôležitou potravinou v zdravej výžive a mali by byť každodennou súčasťou jedálnička osoby, ktorá to so zdravým životným štýlom myslí vážne. V tomto článku sa pozrieme na tento prírodný zázrak podrobnejšie.

Ovsené vločky sa radia k celozrnným výrobkom, pretože sú vyrobené z celých obiliek ovsa. Ovos je jednou z najmladších obilnín. Svoj pôvod nachádza už v stredoveku, kedy ho pestovali Slovania. Postupne sa jeho pestovanie rozšírilo po celej Európe a nakoniec i do zámoria.

Hoci jeho globálna konzumácia sa od 19. storočia znížila, stále zostáva veľmi obľúbený v Spojených štátoch amerických, Kanade, Veľkej Británii a škandinávskych krajinách (Švédsko, Nórsko, Dánsko), kde sú ovsené vločky populárne ako súčasť raňajok. Najviac sa ho dopestuje v rámci Európskej únie, potom v Rusku, Kanade, Austrálii a USA.

Nutričné fakty o ovsených vločkách

Sto gramov ovsených vločiek v sebe skrýva 390 kalórií, ktoré sú získavané prevažne zo sacharidov. Tých v nich nájdete 66 gramov. Veľmi dobrý je však aj obsah bielkovín – 17 gramov. O vláknine ani nehovoriac – 11 gramov. Tukov v nich nájdete 6 gramov, pričom nasýtených je len čosi cez jeden gram (cca 1,2 g). Cholesterol neobsahujú.

Ovsené vločky v sebe skrývajú aj veľa iných dôležitých látok. Z minerálov v nich nájdete veľmi dobré množstvo mangánu, selénu a fosforu, pričom solídne sú zastúpené aj magnézium, železo a zinok. Obsahujú aj vitamíny skupiny B a vitamín E. Z hľadiska aminokyselín majú vhodnú skladbu pre stavbu a výživu svalov.

Výhody ovsených vločiek

Pravidelná konzumácia ovsených vločiek má preukázateľné výhody pre zdravie a stav vášho tela. Ako ste už mohli čítať, obsahujú mnoho dôležitých živín a doteraz sa urobilo už množstvo štúdií, ktoré preukázali ich užitočnosť.

Srdce a cholesterol - ovsené vločky sú vedecky dokázaným nástrojom na redukciu zlého cholesterolu v krvi, pretože bránia jeho absorpcii z potravy do krvného obehu. Dobrý cholesterol sa pritom do tejto „pasce“ nechytá. Menšia hladina zlého cholesterolu je spojená aj s menšou pravdepodobnosťou srdcovocievnych ochorení, pričom pozitívny vplyv na zdravie srdca má už polovica šálky ovsených vločiek (cca 43 gramov).

Hladina cukru v krvi - jedenie ovsených vločiek poskytuje telu energiu, ktorá sa trávi pozvoľna počas dlhšieho obdobia, čo nespôsobuje veľké výkyvy hladiny cukru v krvi. A práve kontrolovaný stav úrovní krvnej glukózy a inzulínu je pritom spojený s predchádzaním cukrovky. A okrem toho vás bude dlhšie zásobovať energiou a nespôsobí únavu.

Boj proti rakovine - ovsené vločky obsahujú stovky fytochemikálií, ktoré redukujú riziko vzniku rakoviny. Ženám pomáha znižovať pravdepodobnosť rakoviny prsníka, no podobné vplyvy sa týkajú aj iných hormonálnych typov rakoviny. Vláknina v nich obsiahnutá navyše redukuje množstvo karcinogénov v tráviacom trakte.

Podpora trávenia - ovsené vločky obsahujú veľa vlákniny, ktoré je nevyhnutná pre zabezpečenie optimálneho stavu čriev a trávenia. Podporujú rýchlejšia trávenie jedál a zabezpečujú pravidelnú bezproblémovú stolicu. Pôsobia proti zápche.

Kontrola hmotnosti - pri trávení vlákniny z ovsených vločiek sa tvorí gél, ktorý vplýva na to, že sa dlhšie cítite nasýtený, čo napomáha k chudnutiu. Štúdie dokonca tvrdia, že pravidelný príjem ovsených vločiek výrazne znižuje pravdepodobnosť obezity. Deti do 18 rokov mali až o 50 % menšiu šancu nadváhy pri konzumácii ovsených vločiek.

Športový výkon - ovsené vločky sú kvalitným zdrojom sacharidov, ktoré poskytujú energiu aj pre športový výkon. Ten podľa vedeckých štúdií podporujú najlepšie, ak sú konzumované 45 – 60 minút pred odštartovaním tréningu.

Dlhovekosť - nutričné zloženie ovsených vločiek napomáha k tomu, aby sa znižovali následky procesu starnutia, zlepšovalo vaše všeobecné zdravie (obsahujú látky bojujúce proti látkam spojeným s mnohými chronickými chorobami) a tým aj zvyšovala šanca dožitia dlhšieho veku. Takisto podporujú hojenie rán a urýchľujú odozvu organizmu na infekcie.

Článok bol pôvodne vydaný: 23.8.2013



Zviditeľnite svoj e-shop, firmu či produkt na našom webe!

Mohlo by vás zaujímať:

tri-dovody-preco-v-diete-vyuzivat-konopne-semenaTri dôvody, prečo v diéte využívať konopné semenánajrychlejsie-traviace-sa-sacharidy-pre-svalovy-rastNajrýchlejšie tráviace sa sacharidy pre svalový rast bez-masa-ale-chutne-inspirujte-sa-sendvicmi-plnymi-bielkovinBez mäsa, ale chutné. Inšpirujte sa sendvičmi plnými bielkovínako-vam-omega-3-mastne-kyseliny-pomozu-s-treningomAko vám Omega-3 mastné kyseliny pomôžu s tréningom? lepok-fakty-a-myty-ktore-ho-sprevadzajuLepok – fakty a mýty, ktoré ho sprevádzajú
Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
Facebook Twitter RSS

E-KNIHY ZADARMO   ·   COOKIES   ·   REKLAMA   ·   KONTAKT

© 2013 - 2017 SlovakFitness.sk
Webdesign and Internet media - Streftec TOPlist