InstagramFacebookYoutube
Výživa

Ako urobiť vaše sviatočné jedlá výživnejšími?

13. decembra 2022
Ako urobiť vaše sviatočné jedlá výživnejšími?
Vianočné sviatky patria spolu s tými veľkonočnými k tým, ktoré sa najviac sústredia okolo stravy. Bohaté pokrmy, chutné slané pečivo, ešte lepšie sladké pokušenia či sladené alebo alkoholické nápoje. To všetko je súčasťou tradícií a na prvý pohľad to má ďaleko od zdravého životného štýlu.

Vytvoriť si uvoľňujúci atmosféru je ďalšou dôležitou súčasťou týchto sviatkov. Preto sa nechcete príliš stresovať a jedenie si užívate. To však neznamená, že by ste nemali aspoň dbať na to, aby boli vaše jedlá aj výživné. Nasledujúcimi tipmi si ich vylepšíte bez toho, aby ste obetovali chuť.

Využite viac zeleniny

Sviatky treba zobrať ako príležitosť obohatiť si svoju stravu o široké spektrum druhov zeleniny. Nestačia len suroviny v zemiakovom šaláte či kapusta v kapustnici. Snažte sa rozšíriť aj prílohy o kvalitné zdroje vlákniny, vitamín a minerálov. Nezabudnite na papriku, rajčiny, cviklu, špenát, ružičkový kel a podobne.

Článok pokračuje pod reklamou


Pridajte jedlá bohaté na vitamín D

Počas kratších dní je väčšou výzvou získať prirodzene dostatok vitamínu D, ktoré telo získava najmä zo slnečného žiarenia. Je pritom dôležitý pre zdravé kosti, srdce, silnejší imunitný systém a znižovanie rizika rakoviny. Myslite naň pritom aj vo vašej sviatočnej strave. Obsahujú ho hríby, vajcia či obohatené mlieko.

Nebojte sa byliniek a korenín

Bylinky a koreniny nie sú svojou formou také dominantné, ale môžu vášmu pokrmu dodať iskru a zároveň majú aj prínosy pre vaše zdravie. využívajte ich v dressingoch, marinádach, nádievkach, dochuťte si nimi zeleninu, vytvárajte si čaje či džúsy.

Obmedzte sodík

Sodík je dôležitým minerálom, no mnoho ľudí ho prijíma v nadbytočnom množstve, ktoré už môže viesť aj k zdravotným problémom. Preto si dávajte pozor na spracované jedlá konzervovanú zeleninu. Skúste namiesto soli viac využívať korenie, zeleninu radšej kupujte mrazenú, pečivo si robte svoje vlastné a orechy servírujte nesolené.

Robte rozumné substitúcie

Namiesto šľahačky skúste využiť biely jogurt, nahraďte časť oleja alebo masla v sladkých receptoch jablkovou šťavou pre viac živín, nahraďte v jedlách obyčajný olej alebo masla olivovým olejom, využívajte špaldovú či celozrnnú múku, nahraďte biele pečivo celozrnným, bielu ryžu hnedou, namiesto mliečnej alebo bielej čokolády využívajte tmavú a podobne. Jedlá tak budú razom výživnejšie.

Vylepšite si dezerty

Medzi populárne sviatočné jedlá patria nepochybne dezerty, rôzne koláče a zákusky. Každý si nájde ten svoj obľúbený. Väčšinou ich tvoria múka, cukor, vajcia či mlieko. Žiadna stopa po ničom výživnom. Skúste sa zamyslieť, či by ste do receptov nemohli zaangažovať viac jabĺk, bobuľovitého ovocia, celozrnnej múky, ovsených vločiek, škorice, tekvice a podobne.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2023 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist