InstagramFacebookYoutube
Výživa

10 dôvodov, prečo by ste mali jesť viac vlákniny

15. 2. 2022
10 dôvodov, prečo by ste mali jesť viac vlákniny
Už ste určite počuli, že by ste mali do svojej stravy pridať viac vlákniny. Napriek tomu jej však stále väčšina ľudí neprijíma dostatok. Prečo by to mali zmeniť? Prinášame vám desať pádnych dôvodov.

Deti by mali prijať denne 14 až 31 gramov vlákniny denne. Dospelé ženy do 50 rokov by mali prijať 21 až 25 gramov vlákniny denne, muži v tej istej vekovej kategórii 30 až 38 gramov.

Ak toto množstvo neprijímate, možno vás presvedčia zvýšiť jej objem v strave nasledujúce prínosy vlákniny. Čo jej dostatočným príjmom dosiahnete?

Článok pokračuje pod reklamou


Budete mať zdravší tráviaci systém – dobré baktérie v našom žalúdku sú silnejšie, keď ich zásobujeme vlákninou. Zlepšuje rovnováhu črevnej mikroflóry, znižuje zápaly a vedie k lepšiemu tráveniu i silnejšiemu imunitnému systému.

Budete mať zdravšie srdce – najčastejšou príčinou predčasného úmrtia sú srdcovocievne problémy. Vláknina ich riziko znižuje vďaka znižovaniu hladiny cholesterolu a krvného tlaku.

Vyplavíte z tela toxíny – je pravdou, že voda pomáha vyplavovať toxíny preč z tela, no dokáže to aj vláknina, ktorá podporuje pravidelnosť vyprázdňovania a viaže na seba toxíny z čriev.

Podporíte si činnosť mozgu – vláknina podporuje dobré baktérie v žalúdku, ktoré tvoria mastnú kyselinu butyrát, ktorá zohráva dôležitú úlohu v zdraví mozgu. Pomáha tvoriť nové mozgové bunky a chráni neuróny, vďaka čomu zlepšuje pamäť a znižuje riziko demencie.

Zabojujete proti depresii – vedci prišli na to, že ľudia, ktorí prijímajú dostatočné množstvo vlákniny, majú menšie riziko depresie. Už 1 gram vlákniny navyše denne pritom znížil riziko o 5 percent.

Zlepšite si športovú výkonnosť – s dostatkom vlákniny sa budete zotavovať rýchlejšie z fyzickej záťaže a podporíte si tým aj výkonnosť pri ďalšom tréningu alebo pri ďalšej súťaži. Tiež budete konzistentnejší vo svojej športovej činnosti, pretože nebudete tak často chorí. Budete mať aj kvalitnejší spánok, čo tiež výkonnosti neuškodí.

Znížite riziko rakoviny – vláknina na seba dokáže naviazať estrogén a dostať ho preč z tela. Ak máme tohto hormónu priveľa, zvyšuje riziko rakoviny pŕs.

Podporíte si chudnutie – rozpustná vláknina spomaľuje trávenie a absorpciu jedál a zároveň je objemná, vďaka čomu budete dlhšie nasýtení a menej toho zjete. Znižuje tiež zápaly, ktoré sú jedným z faktorov brzdiacich proces chudnutia.

Znížite riziko cukrovky – vláknina napomáha k tomu, aby ste mali pod lepšou kontrolou krvný cukor a tým pádom budete menej náchylní na zmeny nálad, energie a znížite si riziko cukrovky.

Dodáte si ďalšie cenné živiny – jedlá, ktoré sú bohaté na vlákninu, so sebou typicky prinášajú aj ďalšie cenné fytoživiny, ktoré sú cenné pre vaše celkové zdravie.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist