InstagramFacebookYoutube
Tréning

Mŕtve ťahy: Prečo pri nich využiť radšej jednoručky?

8. 9. 2022
Mŕtve ťahy: Prečo pri nich využiť radšej jednoručky?
Jedným z najpopulárnejších cvikov u nadšencov cvičenia sú mŕtve ťahy. Budujú silu i sebavedomie, využívajú ich vzpierači, kulturisti, crossfiťáci i iní športovci. Majú mnoho variácií, no s najväčšou pravdepodobnosťou ich uvidíte niekoho robiť s veľkou obojručnou činkou. Aj jednoručky však majú svoje výhody.

Ak máte chuť na zmenu alebo chcete dať svojmu tréningu nový impulz, možno by ste mohli zvážiť nahradenie veľkej činky jednoručnými. Tie so sebou prinášajú nasledujúce výhody:

Zväčšujú svalovú hmotu

Tradičný mŕtvy ťah je skvelý pre budovanie celkovej sily, ale mŕtvy ťah s jednoručkami je o čosi vhodnejší na budovanie svalovej hmoty, či už ide o stimuláciu svalov alebo o následnú regeneráciu z tréningu. Týka sa to najmä stehien, sedacích svalov, latissimov, trapézov, spodnej časti chrbta či brucha.

Článok pokračuje pod reklamou


Zlepšujú silu úchopu

Silný úchop nie je vítaný len v posilňovni či pri športovaní, ale aj v bežnom živote. Keďže s jednoručkami budete robiť vyšší počet opakovaní, dlhšie budete stimulovať aj svoj úchop. Navyše, viac sa do akcie zapoja aj stabilizačné svaly.

Riešia svalovú nerovnováhu

Ak máte ľavú stranu silnejšiu ako pravú, jednoručky vám pomôžu túto nerovnováhu dobehnúť podstatne ľahšie ako veľká činka. A to nie je skvelé len pre samotný mŕtvy ťah. Ovplyvní to širokú škálu iných cvikov i vašu športovú výkonnosť.

Zvyšujú rozsah pohybu

Okrem správnej techniky cvičenia je pri snahe budovať silu a najmä svaly veľmi dôležitý aj dostatočný rozsah pohybu. Keďže vás neobmedzuje tyč ani veľkosť kotúčov, s jednoručnými činkami budete môcť rozsah pohybu o niečo zväčšiť.

Sú vhodnejšie pre začiatočníkov

Ak sa niekto má učiť cvičiť mŕtve ťahy s obmedzením všetkých rizík, vhodnejšou alternatívou sú práve jednoručky, ktoré začiatočníkovi poskytnú prakticky rovnaké prínosy, ale budú mu dostupnejšie a menej zastrašujúce. Zlepšia aj koordináciu a naučia človeka lepšie preciťovať svoje telo, čo je pre nováčikov dôležitá zručnosť.

Zlepšujú stabilitu

Výskumy ukázali, že cvičenie mŕtvych ťahov zvyšuje aktiváciu svalov stredu tela a viac sa tak do cvičenia zapájajú tzv. stabilizátory. Nadobudnutú stabilitu pritom nevyužijete len pri iných cvikoch, ale aj v športe či v bežnom živote – napríklad pri sťahovaní alebo nosení ťažkých tašiek.

Zlepšujú držanie tela

Keď sa vykonávajú technicky správne, sú skvelým nástrojom na komplexné zlepšenie držanie tela. V tomto je výborná aj základná verzia tohto cviku, no pri jednodučkách je riziko zaguľacovania chrbta pri jeho cvičení o trochu nižšie, pretože je udržanie správnej pozície chrbta jednoducho pohodlnejšie.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist