InstagramFacebookYoutube
Výživa

Nebojte sa ich! Tuky zvyšujú potenciál chudnutia

05. septembra 2014
Nebojte sa ich! Tuky zvyšujú potenciál chudnutia
Chcete žiť zdravo a bojíte sa tukov? Chcete schudnúť a platí o vás to isté? Tukov sa však báť nemusíte. V skutočnosti totiž sú nevyhnutné pre zdravý životný štýl i chudnutie. Zameriame sa viac práve na zbavovanie sa prebytočných kíl a ukážeme si, ako tuky zo stravy zvyšujú potenciál chudnutia.

1. Tuky sú esenciálnou makroživinou
Tuky a bielkoviny sú esenciálne makroživiny, ktoré si telo nedokáže vytvoriť samo, a preto ich potrebujeme prijímať zo stravy. Nedostatok týchto živín vám skomplikuje chudnutie, pretože, kým ich telo nebude mať dostatok, tým dlhšie bude v móde „prežitia“, kedy spomalí metabolizmus.

2. Tuky stimulujú hormóny vedúce k chudnutiu
Tuky pomáhajú transportovať vitamíny, ktoré sú nevyhnutné pre syntézu hormónov, ktoré sa starajú o chudnutie. Cholesterol navyše stimuluje testosterón, vďaka ktorému môžete budovať svaly a zvyšovať svoj bazálny metabolizmus.

Článok pokračuje pod reklamou


3. Tuky spomaľujú trávenie jedál
Tuky dokážu spomaliť trávenie prijatej potravy a tým znižujú glykemický index jedla. Výsledkom toho je pomalšie vylučovanie glukózy do krvi, stabilizovanie hladiny inzulínu a tým pádom využívanie mastných kyselín ako „paliva“.

4. Tuky sú potrebné pre transport vitamínov
Tak ako už bolo spomenuté, tuky sa podieľajú aj na transporte vitamínov. Tie sú potrebné pre rôzne funkcie tela, pričom vitamíny A, D, E a K zohrávajú svoju úlohu aj v procesoch spojených s chudnutím.

5. Esenciálne mastné kyseliny podporujú chudnutie
Mnoho štúdií potvrdilo, že esenciálne mastné kysliny sú výhodné pri snahe schudnúť. Jeden konkrétny experiment bol zameraný na mužov, ktorí skonzumovali rovnaké množstvo kalórií, no jedna skupina prijala viac rybieho oleja, ktoré je bohatý na omega-3 mastné kyseliny. Táto skupina schudla behom štyroch týždňov o jedno kilo viac.

6. Dobré tuky zlepšujú inzulínovú senzitivitu
Zdravé tuky majú pozitívny vplyv na inzulínovú senzitivitu. Lepšia inzulínová senzitivita je zase spojená so zlepšením telesnej kompozície viacerými faktormi. Naše telo nepotrebuje využívať tak veľa inzulínu na transport glukózy do buniek, o ktorý sa starajú hormóny mobilizujúce tuk.

7. Tuky podporujú syntézu bielkovín
Bielkovinová syntéza je dôležitá pri tvorení nových svalových vlákien. Tie sú metabolicky aktívne, čo spôsobuje, že čím viac svalov máte, tým viac kalórií telo spotrebuje v pokojovom, resp. bazálnom režime. Máte teda tzv. rýchlejší metabolizmus.

8. Tuky obmedzujú chuť do jedla
Tuky vplývajú aj na hlad. Konkrétne esenciálne mastné kyseliny spôsobujú, že sa budete po skonzumovanom jedle cítiť plnší a dlhšie sýti. Vďaka tomu toho zjete neskôr menej.

Zdroje: ScienceDirect, nutrition.org, nature.com


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist