InstagramFacebookYoutube
Výživa

Bielkoviny: Prečo sú také dôležité pre vašu diétu?

22. 3. 2022
Bielkoviny: Prečo sú také dôležité pre vašu diétu?
Živiny sú potrebné na to, aby sme si zaistili prežitie. Poznáme makroživiny a mikroživiny. Z oboch skupín je dôležité prijať vhodné množstvo jednotlivých druhov. Často sa pritom hovorí najmä o bielkovinách, ktorých príjem by ste mali zvýšiť. Rozmýšľate prečo?

Mikroživiny tvoria vitamíny a minerály, ktoré majú svoju cenu pre zaistenie zdravia človeka. Bielkoviny patria spolu so sacharidmi a tukmi medzi makroživiny. Vyzdvihujú sa ako základný stavebný prvok organizmov.

Denne by ste vo všeobecnosti mali prijímať aspoň 0,8 gramu bielkovín na kilogram hmotnosti, no ak športujete, pracujete fyzicky alebo vám záleží na objemoch svalovej hmoty, príjem by sa mal zvýšiť až na 1,5 až 2 gramy bielkovín na kilogram hmotnosti.

Článok pokračuje pod reklamou


Dôležité je prijímať bielkoviny z rôznych zdrojov – živočíšnych (mäso, ryby, vajcia, mliečne výrobky) aj rastlinných (strukoviny, orechy, semená, produkty zo sóje).

A teraz poďme na tú hlavnú otázku. Prečo sú bielkoviny také dôležité? Pre tieto tri hlavné dôvody:

1. Budovanie svalovej hmoty
Tento dôvod už sme naznačili a zrejme väčšina čitateľov vie, že bielkoviny sú dôležité pre budovanie a udržovanie svalov. Čisto zo zdravotného hľadiska je to dôležité najmä v pokročilom veku, kedy prirodzene dochádza k úbytku svalovej hmoty, vďaka čomu ste náchylnejší na zranenia. Mladšie ročníky zase využijú väčšie svalové objemy na uspokojenie svojho ega, prípadne na športové účely.

Pozri aj: Rovnomernejšie rozloženie príjmu bielkovín vám zlepší svalový rast

2. Opravovanie bunkových štruktúr
Hodnota bielkovín je však vysoká aj z hľadiska regenerácie organizmu. Ide o základný stavebný blok buniek. Pomáhajú ich rastu i opravovaniu v prípade poškodení. Keď ich prijímate dostatok, opravujú sa rýchlejšie, vďaka čomu sa rýchlejšie zotavujete aj zo zranení a rýchlejšie uvoľnite telu energiu na zaistenie efektívneho fungovania ostatných funkcií.

3. Posilňovanie imunity
Tento dôvod si možno mnohí neuvedomujú tak, ako predošlé dva, no bielkoviny pomáhajú produkovať aj biele krvinky, ktoré chránia naše telá aj pred infekciami a zápalmi. Ak neprijímame dostatok bielkovín, trpí tým aj náš imunitný systém. To platí najmä v procese starnutia, kedy sa prirodzene znižuje aj funkčnosť imunitných buniek.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist