Novinka na webe:  Sprievodca výberom tréningového plánu »
( v hlavnom menu nájdete medzi Užitočnými nástrojmi / Nástrojmi )
Výživa 26. 07. 2019

Jahody – chutné, zdravé a nekalorické

ikonka
V dobách minulých boli považované za kráľovské ovocie či ovocie lásky. V súčasnosti ich môže pestovať každý a nenájde sa osoba, ktorá by nemala rad ich šťavnatú sladkú chuť. Reč je o jahodách, ktoré okrem lahodného pôžitku so sebou prinášajú aj niekoľko prospešných vlastností.

Jahoda je nepravý plod jahodníka velkoplodého, ktorá je veľmi obľúbené pre svoju vôňu, kompozíciu a chuť. Jahodník sa ako zdroj chutného ovocia začal vo veľkom pestovať vo Francúzsku, kde bol vyšľachtený v druhej polovici 18. storočia. Počiatky konzumácie jahôd však siahajú do dôb starovekého Ríma, ba podľa archeologických nálezov až do doby kamennej. Na území Slovenska sa začali šíriť až v 19. storočí.

V súčasnosti sú rozšírené jahody lesné a záhradné. Záhradné sú veľmi ľahko pestovateľné, a tak ich možno nájsť skoro v každej záhrade. Väčšina jahôd sa však masovo pestuje na plantážach, ktoré sú najrozšírenejšie v USA, Španielsku, Francúzsku, Taliansku, Japonsku či Poľsku.

Článok pokračuje pod reklamou


Nutričný profil jahôd

Najväčšiu časť jahody tvorí voda a nachádza sa v nej len nepatrné množstvo bielkovín a tukov. V 100 gramoch sa ale nachádza šesť gramov cukrov, ale aj 1,1 gramu vlákniny. Energeticky sa to odzrkadľuje na 113 KJ energie, teda v prepočte na 27 kalóriách.

Z vitamínov v jahodách dominuje vitamín C (380 mg na 100 g), ale nájdeme v nich aj nepatrné množstvo vitamínov E, B6 či niacínu. Obsahujú aj karotén, flavonoidy, triesloviny, či z minerálov fosfor, železo, mangán a meď. Nečudo, že sa jedná o kvalitné ovocie.

Jahody a ich prospešné účinky

Pre ľudí, ktorí sa snažia schudnúť, je tu hneď na úvod dobrá správa – jahody majú nízky obsah kalórií, a tak poslúžia ako vhodná náhrada sladkostí. Taktiež pomáhajú spaľovať podkožný tuk, lepšie okysličujú vaše telo a vláknina z nich pôsobí prospešne na trávenie.

Flavonoidy v nich obsiahnuté majú zase na svedomí zníženie rizika srdcovocievnych ochorení. Takisto pôsobia na zdravie kostí a dokoncia chránia pred vznikom rakoviny. Biotín je zase dôležitý pre posilňovanie vlasov a nechtov. Pokožka pre zmenu čerpá prospešné účinky z kyseliny ellagovej. Dokonca jahody chránia pred UV žiarením.

Jahody vo všeobecnosti posilňujú imunitný systém, uľahčujú zápaly a podporujú zdravie očí. Dlhodobá konzumácia jahôd sa odzrkadľuje aj na podporení krátkodobej pamäte. Mimochodom, môžete ich využiť aj pri romantických chvíľkach.

Článok bol pôvodne vydaný: 28.02.2014.

Oznam: Od 1. júla do 1. septembra vám budeme v letnom režime prinášať články, ktoré sme publikovali pred rokmi, ale boli už zabudnuté. Úplne nové články prídu na rad opäť od 2. septembra.

Zdieľaj na FB  Zdieľať na FB Nahlásiť chybu  Nahlásiť chybu

Mohlo by vás zaujímať:

O čom píše Úspech.MNE.sk?

Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
E-knihy zadarmoKontaktReklamaCookies a os. údaje
Nájdete nás aj na Facebooku


Streftec - Webdesign & Media

© 2013 - 2019 SlovakFitness.sk
TOPlist