InstagramFacebookYoutube
Zaujímavosti

Kritériá výberu kvalitných lyží, vďaka ktorým budete fit aj v zime

Autor: PR článok  /   15. novembra 2021
Kritériá výberu kvalitných lyží, vďaka ktorým budete fit aj v zime
Obávate sa toho, že s pribúdaním chladných dní budú pribúdať aj kilá na vašej váhe, ktorých sa  nebude možné v žiadnej posilňovni zbaviť? Mali by ste vyskúšať lyžovanie. Okrem dokonalého relaxu tela aj mysle, môže táto aktivita alternovať výkonné kardio cvičenie, ktoré sa zameriava na každú jednu svalovú skupinu. A možno vás presvedčí aj to, že už za hodinu lyžovania spálite až 700 kalórií, čo je pre porovnanie s behom, pri ktorom spálite za hodinu okolo 540 kalórií, veľmi dobrá správa.

Samozrejme, aby bola lyžovačka takýmto pôžitkom, je dôležité vybrať si správnu výstroj. Výška, vek a skúsenosti sú hlavné, no nie jediné kritériá, ktoré by ste mali pri hľadaní vhodných lyží zohľadniť.

Správna dĺžka lyží je základ

Ako prvé, treba lyže vyberať podľa ich dĺžky. Ak sa tak nestane, lyžovanie bude oveľa ťažšie. Pravidlá pre výber lyží podľa ich dĺžky sú však rozdielne.

Vo všeobecnosti sa ale odporúča orientovať nielen podľa typu lyží, ale aj druhu trate, vašich skúseností a výšky postavy.

Vychádzať by ste mali z toho, že dlhé lyže sú na ovládanie pre začiatočníkov náročnejšie. Krátke lyže sú oveľa ľahšie ako dlhé modely, vďaka čomu sú v mnohých prípadoch logicky výbornou voľbou aj pre ženy a deti.

Začiatočníci by si preto mali vyberať kvalitné lyže o 10 cm kratšie ako je výška ich postavy. Pokročilý si môže dovoliť vybrať o pár centimetrov dlhšie lyže, na upravenú zjazdovku alebo skialp lyže kratšie o 7 až 5 cm.

Naopak, experti, ktorí nemajú problém so žiadnym terénom, si môžu dovoliť vybrať lyže o pár centimetrov dlhšie, ako je výška ich postavy. Vždy to ale závisí od viacerých faktorov, ktoré sa oplatí konzultovať priamo s predajcom alebo v požičovni lyžiarskeho vybavenia.

Ak patríte k začiatočníkom, pamätajte na to, že s kratšími lyžami sa vám bude na svahu ľahšie manipulovať. Pre skúsených športovcov sú zasa vhodnejšie dlhšie lyže, ktoré lepšie kĺžu. Dĺžka lyží teda ovplyvňuje stabilitu a ovládateľnosť, ako aj polomer (rádius) otáčania.

Nepodceňujte tuhosť

Ak ste osobou, ktorá bude na lyžiach stáť po prvýkrát, mali by ste si to najskôr vyskúšať s požičanými modelmi, ktoré sú dostupné v každom jednom dobrom lyžiarskom stredisku. Ak máte za sebou väčšie skúsenosti, univerzálne skialpové lyže vám môžu priniesť na svahu viac príjemných pocitov, zážitkov a adrenalínu v krvi.

V každom prípade, druhým najdôležitejším ukazovateľom tejto výbavy je tuhosť. Vaše prvé lyže by mali byť strednej tvrdosti, pričom treba dbať pri skúšaní a jazde aj na osobné pocity a potreby.  Povedzme, že na mäkkej lyži to bude pohodlné v nízkych rýchlostiach a na tvrdej budete mať výhodu pri zdolávaní veľkých svahov a úzkych zákrut.

Nezabudnite na nevyhnutnú oporu a ochranu tváre a hlavy

Mnohí potrebujú na lyžovanie aj palice. S výberom lyžiarskych palíc je to podobné ako pri lyžiach. Rovnako sa delia na špičkové, stredné a modely nižšej triedy a majú rôzne stupne kvality. Čím je však palica drahšia a profesionálnejšia, tým by mala byť ľahšia a pevnejšia. Rovnakou oporou ako palice, vám tiež bude pri lyžovaní aj ochrana očí a hlavy. Okrem okuliarov však nezabudnite aj na špeciálnu kuklu.

Dôležitá je kvalitná a pohodlná obuv

Žiadne lyžovanie sa nezaobíde bez lyžiarskych topánok. Aj tento doplnok lyžiarskej výbavy je individuálnou položkou. Ukazovateľov, ktoré budete musieť pri výbere zohľadniť je viacero, rozhodujúcim kritériom sú však vždy vaša prax a skúsenosti na svahu.

V obuvi správnej veľkosti by ste sa mali cítiť pohodlne a rovnako ako pri iných topánkach, aj tu treba dbať na ich správnu starostlivosť. Ak na nič z nášho zoznamu nezabudnete, príprava na tréning na svahu bude jednoduchá a plná príjemných zážitkov a vašu postavu si aj počas sviatkov udržíte v tej najlepšej forme.

Foto: UfaBizPhoto / Shutterstock.com

Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist