InstagramFacebookYoutube
Suplementy

Čo sa stane, ak budete jesť proteínové tyčinky každý deň?

15. 9. 2021
Čo sa stane, ak budete jesť proteínové tyčinky každý deň?
Zaneprázdnené životy volajú po jednoduchých riešeniach, vrátane toho, čo jedávame. Mnoho ľudí sa obracia na proteínové tyčinky s cieľom dodať si živiny a energiu. Čo však robia s naším telom, ak sa konzumujú každodenne?

Proteínové tyčinky sú populárnou voľbou na doplnenie bielkovín a kalórií u ľudí, ktorí nestíhajú využívať iné zdroje, prípadne na to nemajú priestor. Kritici však poukazujú na vysoký obsah cukrov, ktorý síce v núdzovom prípade neuškodí, no mohol by priniesť nepriaznivé vplyvy pri pravidelnej konzumácii.

Lidsay Tigarová z Eat Thias, Not That! sa pozrela na to, čo sa stane, ak by sme sa rozhodli proteínové tyčinky konzumovať pravidelne. Prišla k týmto záverom:

Článok pokračuje pod reklamou


Dodajú nám potrebné množstvo bielkovín – proteínová tyčinka spĺňa to, čo proklamuje – dodá nám dávku bielkovín. Tie sú potrebné pre všetkých ľudí, no u aktívnych môže byť niekedy ťažké prijať potrebné množstvo. Preto sa volia proteínové nápoje alebo, keď to okolnosti vyžadujú, proteínové tyčinky.

Pomôžu nám bojovať s hladom – ak nejete príliš dlho, klesne vám hladina krvného cukru a vy začnete pociťovať neodolateľný hlad. Preto je vhodné zjesť niečo, čo by tomu pomohlo zabrániť. A proteínové tyčinky to dokážu. Ak máte hekticky deň, pomôžu vám vyrovnať sa s ním lepšie. Bielkoviny vás pritom nasýtia na dlhšie obdobie.

Mohli by byť rozumnou voľbou po tréningu – po silovom tréningu potrebujete telu dodať bielkoviny pre regeneráciu a zároveň rýchle sacharidy, ktoré pomôžu doplniť vyčerpané glykogénové zásoby. A v tomto smere sú aj cukry v proteínovej tyčinky nakoniec vítané. Problémom to však môže byť vtedy, ak cvičíte s cieľom nie naberať hmotu, ale spaľovať tuky. O tom v ďalšom bode.

Mohli by viesť k priberaniu – proteínové tyčinky obsahujú typicky väčšie množstvo cukrov, čo sa prejaví aj na množstvo kalórií. A to môže viesť k priberaniu, najmä, ak cvičíte menej intenzívne, kratšie alebo vôbec. Ideálne by ste sa mali snažiť vybrať takú tyčinku, ktorá obsahuje 200 a menej kalórií. Ak vám ide len o bielkoviny, lepším zdrojom sú vysoko percentné srvátkové proteíny, ktoré obsahujú menej sacharidov.

Mohli by brániť v príjme kvalitných živín – existuje veľa druhov proteínových tyčiniek, pričom niektoré sú horšie ako iné. Preto je dôležité čítať zloženie a rozhodovať sa podľa obsahu bielkovín, vápnika, železa, vlákniny či vitamínov A a C. Dobrá tyčinka obsahuje aspoň 10 % denného príjmu každej uvedenej živiny. Zároveň však vyberať tie, ktoré obsahujú menej ako dva gramy nasýtených tukov a 15 gramov cukru. Dôležité je tiež pri bežných okolnostiach nekonzumovať viac ako jednu tyčinku denne, pretože nám to môže brániť v príjme zdrojov bielkovín a iných živín z kvalitných zdrojov. Tie by pritom mali byť v našej strave prioritou.

Proteínové tyčinky teda môžu byť užitočné, ak máte výnimočne hektický deň alebo ak sa snažíte budovať hrubú hmotu. V inom prípade by však ich každodenné konzumovanie nemuselo byť ideálne, pretože tu hrozí priberanie a zvyšovanie rizika deficitu niektorých živín, ktoré vám lepšie dodajú bežné jedlá bohaté na bielkoviny, čo by sa mohlo z dlhodobého hľadiska odraziť aj na zdraví.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist