InstagramFacebookYoutube
Výživa

Bielkoviny a mýty: Prestaňte veriť týmto piatim tvrdeniam

19. 4. 2022
Bielkoviny a mýty: Prestaňte veriť týmto piatim tvrdeniam
Je nepopierateľnou skutočnosťou, že zo svojej stravy potrebujete prijímať dostatok bielkovín. Nepomáhajú vám len pri budovaní svalov, ale pomáhajú k fungovaniu buniek, tkanív i orgánov. Niektoré tvrdenia však také nepopierateľné nie sú.

Keďže je príjem bielkovín dôležitý, je aj predmetom množstva informácií. Niektoré rozšírené však nie sú pravdivé. Ak sa niekedy stretnete s nasledujúcimi piatimi, tak vedzte, že ide o mýty. Upozornila na ne Kate Rockwoodova z Prevention.

1. Príjem bielkovín nemá žiaden strop
Hoci vysoký príjem bielkovín sa odporúča, ich trávenie zvyšuje hladinu kysliny močovej v krvi, ktorú sa obličky snažia dostávať preč z tela. Ak obličky preťažíte, môžete si ich poškodiť alebo si rozvinúť dnu.

Článok pokračuje pod reklamou


2. Len z rastlín nezískate dostatok kompletných bielkovín
Pravdou je, že nepotrebujete z jedného jedla získať kompletné bielkoviny, ale stačí ich získať počas celého dňa. A to dokážete aj s rastlinným zdrojmi, ako sú strukoviny, orechy, semená. Hoci menej, ale bielkoviny obsahujú napríklad aj brokolica, špenát či fazuľový výhonok.

3. Syr je skvelým zdrojom bielkovín
Hoci obsahuje veľa bielkovín, má aj veľa sodíka, ktorý neprospieva vášmu srdcovocievnemu zdraviu, kalórií, z ktorých môžete priberať, a nasýtených tukov, ktoré zhoršujú stav vášho cholesterolu. Práve preto by syry nemali byť vašim primárnym zdrojom bielkovín.

4. Bielkoviny zo živočíšnych zdrojov spôsobujú rakovinu
Je to len čiastočná pravda. Nie všetky druhy mäsa sú rovnaké. Tie, ktoré sa spájajú s rakovinou, sú najmä červené druhy a spracované mäso, ako je slanina, klobása, saláma, šunka či sušené mäso. Ak teda chcete získavať bielkoviny zo živočíšnych druhov bezpečne, voľte divoké ryby, morské plody, hydinu, vajcia pred hovädzím či bravčovým mäsom.

5. Suplementy sú skvelou cestou na zvýšenie príjmu bielkovín
Proteínová prášky a proteínové tyčinky sú pohodlným zdrojom bielkovín, ale sú zároveň aj vysoko spracované. Sú plné cukrov alebo iných sladidiel, farbív a konzervantov. Občasne príjem z týchto zdrojov môže byť užitočný, no vyberajte si kvalitné produkty s krátkym zoznamom ingrediencií, o ktorých viete, že sú relatívne bezpečné. Inak uprednostňujte bielkoviny z bežných jedál.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist