InstagramFacebookYoutube
Zdravie

Ako si cvičením podporiť zdravie tráviaceho systému?

21. októbra 2022
Ako si cvičením podporiť zdravie tráviaceho systému?
Hoci by ste sa v snahe zlepšiť svoje trávenie zamerali pravdepodobne najskôr na výživu, aj cvičenie môže mať pre zdravie tráviaceho systému svoj význam.

Baktérie a mikróby žijúce v našom žalúdku a črevách ovplyvňujú absorpciu živín, náš metabolizmus, imunitný systém a dokonca aj duševné zdravie. Ich rovnováhu ovplyvňujú strava, lieky, spánok, stres a dokonca aj fyzická aktivita.

Dobrou správou je, že cvičenie ju môže ovplyvniť pozitívne. Ak budete fyzicky aktívni, budete mať väčšie šance, že vaša stolica bude pravidelná. Keď cvičíte, vaše čreva sa prirodzené sťahujú, posúvajú odpad z trávenia a tým redukujú riziko zápchy. Efektívny vie byť aj krátky tréning.

Článok pokračuje pod reklamou


Výskumníci z Illinoiskej univerzity zistili, že už po šiestich týždňoch cvičenia je možné pozorovať jeho vplyv na náš mikrobióm.

Účastníci, ktorí cvičili 30-60 minút trikrát do týždňa, si zlepšili zdravie mikroflóry v črevách. Baktérie tvorili mastné kyseliny s krátkym reťazcom, ktoré redukovali zápaly a zlepšovali zdravie trávenia. Znižujú aj riziko cukrovky druhého typu či infarktu.

Aby ste tieto prínosy získali, musíte však cvičiť pravidelne. Rovnaká štúdia zistila, že ak ste s cvičením prestali a viedli sedavejší spôsob života, stav mikroflóry sa zhoršil do pôvodného štádia pred začatím experimentu.

Aj ďalšie štúdie zistili, že športovci majú pestrejší a zdravší mikrobióm ako ľudia, ktorí sú pasívni. A nie len jediná tvrdí, že na podporenie zdravého tráviaceho systému stačí len cvičenie s mierou. Výskum u žien ukázal, že im na to stačia tri hodiny cvičenia v ľahkej intenzite za týždeň.

Akékoľvek cvičenie bude v tomto smere pravdepodobne prínosom, no väčšina štúdií sa koncentrovala na vplyv aeróbneho cvičenia, teda na aktivity, ako sú beh, cyklistika, plávanie a iné formy kardiovaskulárneho cvičenia.

Zároveň treba zdvihnúť aj varovný prst.

Ak chcete byť fyzicky aktívnejší, tak smelo do toho. Len doprajte svojmu telu čas na to, aby si na fyzickú aktivitu zvyklo. Nemôžete začať hneď s intenzívnym cvičením vo veľkých objemoch, pretože to predstavuje pre telo stres, ktorý môže viesť k zápalom i problémom s trávením. Preto stačí skutočne cvičiť v ľahšej až miernej aktivite 30-60 minút denne, tri- až päťkrát do týždňa.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist