Novinka na webe:  Sprievodca výberom tréningového plánu »
( v hlavnom menu nájdete medzi Užitočnými nástrojmi / Nástrojmi )
Výživa 09. 08. 2019

Slivky – viac ako len výborná chuť

ikonka
Slivky sú na svete už veľmi dlho. Pripadajú ľuďom obyčajne, no skrývajú v sebe výbornú sladkú chuť bez veľkého obsahu kalórií a s nízkym glykemickým indexom. To však z ich výhod nie je ani zďaleka všetko.

Slivky sa radia medzi jedno z prvých ovocí, ktoré si ľudia domestikovali. V súčasnosti sú tri z najvyužívanejších odrôd pestované len ľuďmi a nerastú v divokej prírode. Ich predkom by mali byť trnky z okolia Kaukazu a archeológmi boli objavené aj slivky z neolitickej doby a je známe, že boli vyzdvihované v dobe starého Egypta. Na slovenské územie boli privezené Karolom IV. a rýchlo si pre svoju chuť našli obľubu u ľudí.

V súčasnosti ich možno nájsť po celom svete, no najväčším producentom je s obrovským náskokom Čína. Po nech nasledujú Srbsko a Rumunsko, po ktorých s porovnateľnými množstvami produkcie nasledujú Čile, Irán, USA a Turecko. V prvej desiatke možno nájsť aj Španielsko, Indiu a Taliansko.

Článok pokračuje pod reklamou


Nutričné zloženie sliviek

Sto gramov sliviek je tvorených prevažne z vody, no necelých 12 gramov tvoria sacharidy, 0,7 gramu bielkoviny a 0,2 gramu tuky. Nájdeme v nich aj 1,5 gramu vlákniny. Obsahujú len 46 kalórií a žiaden cholesterol.

Z vitamínov v ňom nájdeme veľmi dobre zastúpený vitamín C, ale aj vitamíny A a K, pričom v menších množstvách obsahuje aj iné vitamíny. Takisto v ňom nájdeme 157 mg draslíka a z iných minerálov sú v nich vo väčšej miere prítomné aj meď, železo, magnézium či fosfor.

Slivky a zdravie

Zo zložiek prítomných v slivkách predovšetkým vláknine, sorbitolu a isatínu je zrejmé, že toto ovocie bude vhodné v boji proti zápche. Skutočne pomáhajú regulovať tráviaci systém a okrem toho majú pozitívny vplyv na chudnutie – zbavujú sa nadbytočného tuku a hladu, pričom obsahujú malo kalórií.

Majú nízky glykemický index, a tak v tele nevyvolávajú cukrový šok. Práve naopak, kontrolujú hladinu cukru v krvi, a tak fungujú aj ako prevencia pred cukrovkou druhého typu. Sú však aj prevenciou pred srdcovocievnymi ochoreniami – kontrolujú tep a krvný tlak. Takisto redukujú riziko Alzheimerovej choroby a zlepšujú stav kostí.

Vďaka vitamínu C zlepšujú imunitný systém, bojujú proti zápalom a voľným radikálom. Vďaka vitamínu A majú zase pozitívny vplyv na zrak, pokožku a spolu s obsiahnutými flavonoidmi dokonca pomáhajú chrániť pred rakovinou pľúc a úst. Tiež spomaľuje proces starnutia.

Sušené slivky

Okrem surových sliviek je veľmi populárna ich sušená forma. V takejto dodávali energiu karavánam obchodníkom v púšťach už pred mnohými rokmi. Ich podstatným rozdielom oproti čerstvým je fakt, že je u nich o čosi zvýšený obsah antioxidantov a železa. Nadobúdajú aj antibakteriálne účinky, no pre vyšší obsah kyseliny šťaveľovej by ich nemali jesť osoby s ochoreniami obličiek a žlčníka.

Článok bol pôvodne vydaný: 18.10.2013.

Oznam: Od 1. júla do 1. septembra vám budeme v letnom režime prinášať články, ktoré sme publikovali pred rokmi, ale boli už zabudnuté. Úplne nové články prídu na rad opäť od 2. septembra.

Zdieľaj na FB  Zdieľať na FB Nahlásiť chybu  Nahlásiť chybu

Mohlo by vás zaujímať:

O čom píše Úspech.MNE.sk?

Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
E-knihy zadarmoKontaktReklamaCookies a os. údaje
Nájdete nás aj na Facebooku


Streftec - Webdesign & Media

© 2013 - 2019 SlovakFitness.sk
TOPlist