InstagramFacebookYoutube
Výživa

10 najväčších mýtov všetkých čias o strave

21. júna 2022
10 najväčších mýtov všetkých čias o strave
Získať správny návod na dodržiavanie ideálnej stravy je v súčasnosti náročná úloha. Vďaka internetu existuje záplava informácií, ktoré sa šíria aj v spoločnosti. Nie všetky sú však nápomocné a pravdivé.

Aby sme pre vás rozlíšili pravdu od nepravdy, pozreli sme sa na 10 rozšírených tvrdení, s ktorými sa stretávame pomerne často a pritom nejde o nič iné, ako bežné mýty.

Vynechávať sacharidy je najlepší spôsob chudnutia

Sacharidy sa počas rokov stali synonymom priberania. Preto ich mnoho ľudí aj obmedzuje, keď sa snažia schudnúť. V skutočnosti však nie sú zlé sacharidy, ale fakt, že sa ľudia jednoducho prejedajú. A jedlá, ktorými to robia, sú bohaté práve na sacharidy. Napríklad, Japonci majú veľmi nízku mieru obezity a jedávajú veľa na sacharidy bohatých jedál. Ich porcie však nie sú veľké.

Článok pokračuje pod reklamou


Surové druhy ovocia a zeleniny sú najlepšie pre doplnenie živín

Nie všetky druhy ovocia a zeleniny sú najlepšie, keď sa jedia surové. Varenie napríklad uľahčuje schopnosť vstrebávania u lykopénu a beta-karoténu, ktoré nájdeme napríklad v pomarančoch, rajčinách, mrkve, sladkých zemiakoch či listovej zelenine, ako je špenát.

Raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa

Ak preferujete ľahšie jedlo na raňajky a máte bohatý obed, nemusíte sa báť o to, že nebudete mať dostatok živín. Existujú štúdie, ktoré hovoria, že nie je katastrofou raňajky aj vynechať. Vybalansované raňajky sú však stále odporúčané, no nepatrí im post najdôležitejšieho jedla dňa.

Na budovanie svalov potrebujete bielkoviny hneď po cvičení

Bielkoviny sú naozaj dôležité pri budovaní svalovej hmoty, no nemusíte ich nevyhnutne jesť hneď po docvičení. Jedna štúdia ukázala, že medzi vaším predtréningovým a potréningovým jedlom môže byť medzera až štyri hodiny bez toho, aby sa narušili vaše pokroky.

Rastlinné zdroje bielkovín nie sú dostačujúce

Nie je vzácne počuť, že živočíšne bielkoviny sú nevyhnutné pre rast svalov alebo že sú nadradené tým rastlinným. A hoci je pravdou, že veľa rastlinných zdrojov obsahuje nekompletné bielkoviny, ktoré neobsahujú všetkých 9 esenciálnych aminokyselín, je to problém len vtedy, ak vašej strave chýba pestrosť.

Ak zjete sacharidy po šiestej večer, uložia sa ako tuk

Niektorí ľudia veria, že cestou k chudnutiu je stanoviť si nejakú večernú hodinu a po nej už nejesť. Niektorí zase jedia, ale len bielkoviny. V skutočnosti nezáleží na tom, či zjete sacharidy večer alebo nie, ale v akom množstve. Navyše, pre fyzicky aktívnych ľudí by mohli byť vítané pre ich regeneráciu.

Prírodné cukry sú lepšie ako rafinované

Hoci rafinované cukry majú zlú povesť, až príliš veľa ľudí si myslí, že sú dramatické horšie ako prírodné cukry. V skutočnosti však medzi nimi až taký veľký rozdiel nie je, pokiaľ ide o hľadisko makroživín a kalórií. Samozrejme, výhodou tých prírodných je, že ich zdroj so sebou väčšinou prináša aj pre zdravie prospešné mikroživiny. Každopádne, aj prírodné cukry treba konzumovať s mierou.

So zdravou výživou nepotrebuje doplnky výživy

Je najlepšie prijímať cenné živiny zo stravy, ale niekedy je nemožné získať niektoré z nich v potrebnom množstve. Suplementy by sa tak nemali automaticky dávať na druhú koľaj. Ťažké je zo stravy získavať vitamín D, mastné kyseliny EPA a DHA a u vegánov vitamín B12. Športové doplnky výživy zase môžu pomôcť s výkonnosťou tak, ako to strava nedokáže, či už ide o kreatín alebo NO doplnky.

Vzdanie sa niečoho pomôže detoxikovať vaše telo

Už je to vyše dekády, čo sa urobil veľký výskum detoxikačných diét a zistilo sa, že žiadne nemý vplyv na detoxikovanie vášho tela. Vynechávanie jedál pritom potenciálne môže viesť k problémom s trávením. Telo sa detoxikuje samo. Pomôcť mu môžete vyšším príjmom vlákniny, cvičením a občasným saunovaním.

Nemali by ste jesť jedlá s vysokým glykemickým indexom

Nie je to také jednoznačné. Glykemický index ukazuje, ako sacharidy v danom jedle vplývajú na krvný cukor. Ak však skombinujete sacharidy s vysokým glykemickým indexom s bielkovinami, tukmi či vlákninou, nemajú až taký vplyv na hladinu krvného cukru.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist