SlovakFitness.sk

Výživa 08. 08. 2017

Ovsené vločky – synonymum zdravej výživy

ikonka
Ovsené vločky sú dôležitou potravinou v zdravej výžive a mali by byť každodennou súčasťou jedálnička osoby, ktorá to so zdravým životným štýlom myslí vážne. V tomto článku sa pozrieme na tento prírodný zázrak podrobnejšie.

Ovsené vločky sa radia k celozrnným výrobkom, pretože sú vyrobené z celých obiliek ovsa. Ovos je jednou z najmladších obilnín. Svoj pôvod nachádza už v stredoveku, kedy ho pestovali Slovania. Postupne sa jeho pestovanie rozšírilo po celej Európe a nakoniec i do zámoria.

Hoci jeho globálna konzumácia sa od 19. storočia znížila, stále zostáva veľmi obľúbený v Spojených štátoch amerických, Kanade, Veľkej Británii a škandinávskych krajinách (Švédsko, Nórsko, Dánsko), kde sú ovsené vločky populárne ako súčasť raňajok. Najviac sa ho dopestuje v rámci Európskej únie, potom v Rusku, Kanade, Austrálii a USA.

Nutričné fakty o ovsených vločkách

Sto gramov ovsených vločiek v sebe skrýva 390 kalórií, ktoré sú získavané prevažne zo sacharidov. Tých v nich nájdete 66 gramov. Veľmi dobrý je však aj obsah bielkovín – 17 gramov. O vláknine ani nehovoriac – 11 gramov. Tukov v nich nájdete 6 gramov, pričom nasýtených je len čosi cez jeden gram (cca 1,2 g). Cholesterol neobsahujú.

Ovsené vločky v sebe skrývajú aj veľa iných dôležitých látok. Z minerálov v nich nájdete veľmi dobré množstvo mangánu, selénu a fosforu, pričom solídne sú zastúpené aj magnézium, železo a zinok. Obsahujú aj vitamíny skupiny B a vitamín E. Z hľadiska aminokyselín majú vhodnú skladbu pre stavbu a výživu svalov.

Výhody ovsených vločiek

Pravidelná konzumácia ovsených vločiek má preukázateľné výhody pre zdravie a stav vášho tela. Ako ste už mohli čítať, obsahujú mnoho dôležitých živín a doteraz sa urobilo už množstvo štúdií, ktoré preukázali ich užitočnosť.

Srdce a cholesterol - ovsené vločky sú vedecky dokázaným nástrojom na redukciu zlého cholesterolu v krvi, pretože bránia jeho absorpcii z potravy do krvného obehu. Dobrý cholesterol sa pritom do tejto „pasce“ nechytá. Menšia hladina zlého cholesterolu je spojená aj s menšou pravdepodobnosťou srdcovocievnych ochorení, pričom pozitívny vplyv na zdravie srdca má už polovica šálky ovsených vločiek (cca 43 gramov).

Hladina cukru v krvi - jedenie ovsených vločiek poskytuje telu energiu, ktorá sa trávi pozvoľna počas dlhšieho obdobia, čo nespôsobuje veľké výkyvy hladiny cukru v krvi. A práve kontrolovaný stav úrovní krvnej glukózy a inzulínu je pritom spojený s predchádzaním cukrovky. A okrem toho vás bude dlhšie zásobovať energiou a nespôsobí únavu.

Boj proti rakovine - ovsené vločky obsahujú stovky fytochemikálií, ktoré redukujú riziko vzniku rakoviny. Ženám pomáha znižovať pravdepodobnosť rakoviny prsníka, no podobné vplyvy sa týkajú aj iných hormonálnych typov rakoviny. Vláknina v nich obsiahnutá navyše redukuje množstvo karcinogénov v tráviacom trakte.

Podpora trávenia - ovsené vločky obsahujú veľa vlákniny, ktoré je nevyhnutná pre zabezpečenie optimálneho stavu čriev a trávenia. Podporujú rýchlejšia trávenie jedál a zabezpečujú pravidelnú bezproblémovú stolicu. Pôsobia proti zápche.

Kontrola hmotnosti - pri trávení vlákniny z ovsených vločiek sa tvorí gél, ktorý vplýva na to, že sa dlhšie cítite nasýtený, čo napomáha k chudnutiu. Štúdie dokonca tvrdia, že pravidelný príjem ovsených vločiek výrazne znižuje pravdepodobnosť obezity. Deti do 18 rokov mali až o 50 % menšiu šancu nadváhy pri konzumácii ovsených vločiek.

Športový výkon - ovsené vločky sú kvalitným zdrojom sacharidov, ktoré poskytujú energiu aj pre športový výkon. Ten podľa vedeckých štúdií podporujú najlepšie, ak sú konzumované 45 – 60 minút pred odštartovaním tréningu.

Dlhovekosť - nutričné zloženie ovsených vločiek napomáha k tomu, aby sa znižovali následky procesu starnutia, zlepšovalo vaše všeobecné zdravie (obsahujú látky bojujúce proti látkam spojeným s mnohými chronickými chorobami) a tým aj zvyšovala šanca dožitia dlhšieho veku. Takisto podporujú hojenie rán a urýchľujú odozvu organizmu na infekcie.

Článok bol pôvodne vydaný: 23.8.2013

O čom píše Úspech.MNE.sk?



Nahlásiť chybu

Mohlo by vás zaujímať:
bylinkove-caje-ktore-urychlia-vasu-regeneraciuBylinkové čaje, ktoré urýchlia vašu regeneráciupreco-z-nizkotucnych-jedal-priberatePrečo z nízkotučných jedál priberáte?najlepsie-jedla-pre-zvysenie-koncentracieNajlepšie jedlá pre zvýšenie koncentrácie je-prijem-5-az-6-jedal-denne-lepsi-pre-palenie-tukovJe príjem 5 až 6 jedál denne lepší pre pálenie tukov?co-by-ste-mali-jest-po-treningu-ak-chcete-budovat-svaly-alebo-vytrvalostČo by ste mali jesť po tréningu, ak chcete budovať svaly alebo vytrvalosť?
Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
Neprehliadnite
Najnovšie články
www.autodielyexpert.sk
Fitness diskusia
Databáza cvikov
E-knihy zadarmo!
Nájdete nás aj na Facebooku.NÁVRAT HORE  hore
E-KNIHY ZADARMO · COOKIES A OS. ÚDAJE · REKLAMA · KONTAKT

© 2013 - 2018 SlovakFitness.sk

Streftec - Webdesign & Media
TOPlist