InstagramFacebookYoutube
Zdravie

Silné a zdravé kosti: Týmto jedlám povedzte áno, týmto nie

4. novembra 2022
Silné a zdravé kosti: Týmto jedlám povedzte áno, týmto nie
Ak chcete mať silné a zdravé kosti do konca svojho života a vyhnúť sa osteoporóze, potom sa musíte zmieriť s tým, že pre to budete musieť niečo urobiť. Okrem pravidelného posilňovania musíte mať v poriadku aj stravu. Ktoré jedlá vám pomôžu a ktoré nie?

Najlepšie jedlá pre silu a zdravie kostí

Listová zelenina – obsahuje množstvo horčíka, ktorý pomáha absorbovať vápnik. Obsahuje aj ten. Tiež je zdrojom vitamínov A a K, ktoré tiež prospejú zdraviu kostí. Jedávajte teda pravidelne brokolicu, ružičkovú kapustu, šalát či špenát.

Plnotučný jogurt – čistý jogurt je dobrým zdrojom bielkovín, ktoré sú dôležité nie len pre vaše svaly, ale aj kosti. Obsahuje aj vápnik, zinok, horčík a aj menšie množstvá vitamínov D a K2. Podporuje zdravú mikroflóru v žalúdku a črevách, vďaka čomu sa zlepší absorpcia živín. Z tohto hľadiská sú prospešné aj iné fermentované jedlá.

Článok pokračuje pod reklamou


Ryby – sú bohaté na bielkoviny, ktoré sú dôležitou zložkou kostí. Niekedy sa hovorievalo, že diéta s vysokým príjmom bielkovín je pre kostí zlá. Nie je to však pravda. Zvyšujú hladinu IGF-1, vďaka čomu sa zlepšuje absorpcia vápnika. Z rýb môžete získať aj kolegén a omega-3 mastné kyseliny.

Semená – či už ide o sezamové, chia alebo ľanové semená, všetky sú skvelou voľbou pre posilnenie kostí. Sezamové obsahujú veľa vápnika, horčíka a zinku, chia a ľanové omega-3 mastné kyseliny, ktoré majú protizápalové účinky.

Slivky – majú protizápalové aj antioxidačné vlastnosti, pretože obsahujú látky, ako sú polyfenoly, vitamín C, meď, vitamín K a bór. Všetko sú to látky, ktoré prospejú vašim kostiam.

Najhoršie jedlá pre silu a zdravie kostí

Sladkosti – obsahujú veľa cukru, ktorý pri nadmernom príjme urýchľuje proces, ktorým dochádza k poškodzovaniu kolagénu či elastínu. Zároveň podporuje zápaly a straty vápnika.

Slané pokrmy – nadmerný príjem sodíka spôsobuje, že sa z tela bude rýchlejšie dostávať vápnik pri močení. Okrem slaných jedál obmedzte aj tie spracované. Doma sa snažte na ochucovanie využívať viac bylinky.

Príliš mastné jedlá – niektoré tuky sú prospešné pre zdravie kostí – omega-3 mastné kyseliny a mononenasýtené tuky. Vysmážané jedlá, zeleninové oleje a trans tuky však vedú k zápalom, ktoré oslavujú štruktúru kostí.

Sýtené ochutené nápoje – okrem potenciálneho obsahu cukru je škodlivá aj kyselina fosforečná, inak označovaná aj ako E338, ktorá odťahuje vápnik od kostí a znižuje tak ich hustotu.

Alkohol – príliš veľa alkoholu má množstvo negatívnych vplyvov na naše telo a týka sa to aj kostí. Obmedzuje totiž absorpciu vápnik a vitamínu D a môže ovplyvniť aj hladinu estrogénu.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist