InstagramFacebookYoutube
Výživa

Prázdny žalúdok pred cvičením – áno alebo nie?

27. augusta 2021
Prázdny žalúdok pred cvičením – áno alebo nie?
Vo svete fitness existuje množstvo teórií, ktoré majú svojich prívržencov, ale aj odporcov. Jednou z nich je cvičenie s prázdnym žalúdkom. Existujú ľudia, ktorí si ho chvália, i takí, ktorí sa ho obávajú.

Niekto pred cvičením zje banán alebo nejaké menšie jedlo, či vypije predtréningový nápoj. Aj on však možno počul o ľuďoch, ktorí cvičia ráno nalačno, pretože takým spôsobom dokážu spáliť až o 20 % kalórií navyše.

Tento efekt podporuje aj niekoľko štúdií. Napríklad, v Britskom žurnály výživy bol zverejnený experiment, pri ktorom 12 zdravých mužov bežalo 10 minút na bežeckom páse, pričom niektorí pred cvičením jedli a iní nie. Záverom bolo, že tí, ktorí bežali s prázdnym žalúdkom, spálili o 20 % viac tuku ako tí, ktorí sa najedli. Podobné závery priniesli aj iné štúdie.

Článok pokračuje pod reklamou


Háčik je však v tom, že tieto štúdie nezohľadnili efekt na spaľovanie kalórií po cvičení. Pri tomto efekte je dôležité spáliť čo najviac sacharidov počas cvičenia, aby ste spálili viac kalórií po jeho skončení. Vplýva hladovanie negatívne na tento efekt?

Niektorí športovci vo svojich tréningoch aplikujú tréning nalačno, napríklad bežci. Hlavne tí vytrvalostní si tým spôsobom zlepšujú výkonnosť, pretože naučia telo využívať tuky ako zdroj energie efektívnejšie. Ich cieľom však nie je chudnutie.

Znova sa tak treba pozrieť na štúdie, ktoré s chudnutím súvisia. Výskum Brada Schoenfelda ukázal, že tí, ktorí pred kardio tréningom jedia, v skutočnosti podporia termogenický efekt cvičenia, teda hoci počas cvičenia nespália viac kalórií, ale spália ich viac v rámci dňa. Experiment sa pritom robil až na 80 jedincoch.

Pokiaľ ide o posilňovanie, štúdia z roku 2012 tvrdí, že posilňovanie nalačno a po zjedení nejakého jedla majú rovnaký efekt na kompozíciu tela a nijak neovplyvňujú svalovú hmotu. Štúdia prišli aj na to, že nijak rozdiel nie je aj pri jednom druhu kardia – vysokointenzívnom intervalovom tréningu. Vtedy dosiahnete rovnaký efekt aj najedení, aj s prázdnym žalúdkom. V tomto prípade sa tak báť jedenia pred cvičením nemusíte aj v prípade, že chcete schudnúť.

Letný režim, pôvodne z 24.06.2014.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist