InstagramFacebookYoutube
Výživa

Vitamín D je dôležitý, kde ho získať?

04. júla 2014
Vitamín D je dôležitý, kde  ho získať?
Medzi najdôležitejšie vitamíny pre naše telo sa bezpochyby radí aj vitamín D. Faktom však je, že ho z jedla získavame ťažšie ako iné druhy vitamínom. Vysvetlením je zase skutočnosť, že v podstate ani o vitamín v pravom slova zmysle nejde.

Vitamín D je v skutočnosti steroidný hormón, ktorý má pre naše telo veľký význam. Práve on je zodpovedný za kontrolovanie úrovní vápnika v krvi, čím pozitívne vplýva na zdravie kostí, funkčnosti svalov, vedenie nervových signálov a všeobecné fyziologické zdravie.

Prijímať ho potrebujeme celoročne, ale horšie to s ním je v zimnom období, kedy je znížená možnosť získavať ho priamo zo slnka, ktoré je jeho najefektívnejším zdrojom. Práve vtedy ho treba hľadať v strave.

Článok pokračuje pod reklamou


Kde získať vitamín D?

Vaječné žĺtka - vaječné žĺtky sú nutrične bohaté a vo významnom množstve obsahujú aj vitamín D. Paradoxom je, že práve žĺtkom sa veľa ľudí snaží vyhýbať.

Hríby - hríby, ktoré sú vystavené svetlu, sú bohaté na vitamín D a ako fakticky sú jediným zdrojom, ktorý dokáže naplniť jeho dennú potrebu len 100g porciou.

Bravčová masť - aj napriek tomu, že nepôsobí zdravo, bravčová masť je na živina pomerne bohatá. Obsahuje aj vitamín D, jedna polievková lyžica asi 100 IU. Občas teda využite aj ju na varenie, či ako nátierku.

Tučné ryby - medzi svoje zdroje bielkovín môžete zaradiť aj ryby. Tie tučnejšie vám pritom pomôžu prijať aj vitamín D. Veľmi bohaté naň sú hlavne tuniak, losos, sardinky či makrely.

Ako už sme spomínali, zdrojom číslo jedna je slnečné žiarenie. A práve nemu by ste mali byť denne vystavení aspoň 15 minút v období medzi desiatou hodinou dopoludnia a treťou hodinou popoludní. Ak však ani to nie je možné a zo stravy je to tiež problematickejšie, existuje ešte jedna alternatíva:

Suplementy - sú pohodlné a nemusíte pri nich veľa počítať. Doplnky výživy sú tiež jedným zo spôsobov, ako si zabezpečiť dostatočný príjem vitamínu D. Najskôr by ste ich však mali skonzultovať so svojim doktorom, ktorý aj na základe krvného testu dokáže povedať, aké dávkovanie by malo byť pre vás optimálne.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist