InstagramFacebookYoutube
Suplementy

Vaječný proteín – stojí za to?

08. júla 2015
Vaječný proteín – stojí za to?
Väčšina ľudí, ktorí sa venujú posilňovaniu vie, že kľúčový pri naberaní a udržiavaní svalovej hmoty je príjem bielkovín. Vedia tiež, že nedostatok bielkovín sa dá doplniť formou proteínových doplnkov. Najpoužívanejšie sú srvátkové, no existujú aj iné druhy, vrátane vaječných.

Vaječný proteín je pre mnohých ľudí lákavou voľbou pre doplnenie bielkovín, hoci sa neradí medzi tie najlacnejšie proteínové suplementy na trhu, ale ani najdrahšie. Ľudia sa však preň nemusia rozhodnúť tiež z obavy pre obsah tukov či slabšiu rozpustnosť. Ako to s ním v skutočnosti je?

Pravdou je, že rozpustnosť u vaječných proteínov sa radí na chvost pomyselného rebríčka všetkých proteínových doplnkov, no s obsahom tuku je to nepravda. Tento druh proteínu je totiž výťažkom vaječných bielkov a neobsahuje žiadne tuky ani zlý cholesterol. Navyše má vysokú biologickú hodnotu a dobrý obsah bielkovín – 80 až 84 %. Stojí teda za to?

Článok pokračuje pod reklamou


Vaječný proteín je prítomný v kulturistike už od nepamäti. Jeho výhodou je aj obsah esenciálnych aminokyselín, rozvetvených aminokyselín (BCAA) a kyseliny glutámovej. Neobsahuje laktózu, tuky ani cukry a jeho enzýmy zlepšujú využitie bielkovín v tele.

Už len z tohto hľadiska sa jeho užívanie oplatí, hoci nie je až taký dobrý ako srvátkový, ak sa jedná o konzumáciu po tréningu. Jeho stráviteľnosť je totiž v rozmedzí 90 minút až troch hodín. Je to síce dostatočné, no srvátkový proteín začína pracovať na syntéze bielkovín podstatne skôr. Navyše, nezvyšuje tak výrazne hladinu inzulínu.

Vaječný proteín sa hodí zaradiť do suplementačného plánu skôr ako zdroj bielkovín v obdobiach medzi jedlami. Takisto je ho možné použiť pri rôznych receptoch, napríklad v proteínových koláčikoch či palacinkách. Ak neexistuje lepšie alternatíva (kasein), hodí sa aj v období pred spánkom. Mnoho ľudí ho užíva aj ráno.

Mínusom uňho môže byť aj chuť, na čom však výrobcovia v ostatných rokoch zapracovali. Obsah síry však robí svoje. U niektorých ľudí, podobne ako takmer každý iný proteínový suplement, môže spôsobiť alergickú reakciu. Môže zapríčiniť hnačku či nadúvanie, no bežná býva uňho predovšetkým zvýšená plynatosť.

Vaječný proteín je stále kvalitným a prínosným doplnkom, ktorý môžete konzumovať individuálne alebo v rámci proteínového mixu. Hodí sa najmä do receptov, medzi jedlá a pred spaním. Ak máte dostatok financií, po tréningu užívate srvátkový proteín, určíte jeho kúpou nič nepokazíte. Svoju funkciu pri dopĺňaní bielkovín splní. Ak si však musíte vyberať ekonomicky, zvoľte radšej ten srvátkový.

Letný režim, pôvodne z 12.6.2013.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist