Náš Instagram NHL KHL Osobný rozvoj
Vyhľadávanie MENU
 
 
Reklama:
Tréning 28. 05. 2020

Ľah-sed vs. skracovačky. Ktorý cvik na brucho je efektívnejší?

ikonka
Brušné svaly sú partia, o ktorej sa často vedú dlhé diskusie. Ako ich efektívne precvičovať? Existuje mnoho pohľadov. Keď sa však zameriame na výber cvikov, najčastejšie sa precvičujú dva veľmi podobné – ľah-sed a skracovačky. Aký je medzi nimi rozdiel a ktorý cvik je efektívnejší?

Pre mnoho ľudí ide o jeden a ten istý cvik – oba začínajú v polohe ležmo na chrbte, pri oboch máme pokrčené kolena a cieľom oboch je dvíhať trup. Skúsenejší cvičenci však vedia, že v skutočnosti ide o dva úplne rôzne cviky. Rozdielom je spôsob, akým sa trup dvíha.

Keď cvičíte ľah-sed, dvíhate celý svoj trup, čím sa do akcie zapája viac svalov strednej časti tela, ako aj flexory bedrového kĺbu a jedna zo štyroch hláv predného svalu stehenného. Pri skracovačkách sa dvíha trup len čiastočne – dvíhate zo sebe len ramená a tým pádom lepšie izolujete brušné svaly. A práve to robí zo skracovačiek lepší cvik pre rozvoj brucha.

Potom je tu však aj zdravotné riziko, ktoré so sebou prináša ľah-sed. Pri jeho vykonávaní je veľmi ťažké vyhnúť sa zaguľateniu spodnej časti chrbtice pri dvíhaní trupu, čo zvyšuje tlak na túto oblasť a zvyšuje aj riziko zranenia alebo bolesti krížov. Toto riziko sa pritom zvyšuje tým, že sa pohyb často opakuje a následne preťažuje flexory bedrového kĺbu, čo vytvorí na stavce ešte väčší tlak.

Pri skracovačkách zostáva spodná časť chrbta na podlahe, čím sa toto riziko minimalizuje. Samozrejme, len za predpokladu, že ich vykonávate technicky správne. A to je druhá strana mince – mnoho ľudí sa pri cvičení skracovačiek nevyhne chybe a dvíhajú z ľahu celý trup. Preto je dôležité zamerať sa na techniku a hlavne precítenie kontrakcií brušného svalstva.

Mnoho ľudí verí, že precvičovaním týchto cvikov možno docieliť aj spaľovanie tukov v oblasti brucha. Pravdou je, že lokálne chudnutie neexistuje a priamo ho nedosiahnete ani jedným cvikom. Do oboch však investujete svoju energiu, ktorá môže podporiť celkové chudnutie. Ktorý cvik je energeticky náročnejší? Významný rozdiel medzi nimi nie je a z celkového pohľadu nimi veľa kalórií nespálite. Budovanie brušných svalov však pomáha o niečo zvýšiť pokojový metabolizmus, čím sa chudnutie stane o trošku ľahšie.

Na záver to všetko zrekapitulujme. Ľah-sed síce zapája do cvičenia viac svalov, ale prináša väčšie riziko zranenia chrbtice a neizoluje brušné svaly tak dobre, ako to dokážu skracovačky. Pri nich, pri vykonávaní korektnou technikou, je riziko zranenia minimalizované. Ak sa však nevykonávajú správne, riziko nie je o nič menšie, ako u ľah-sedu.

Letný režim so „zabudnutými“ článkami končí 31. augusta. Potom prídu opäť na rad úplne nové články.


Zdieľaj na FB  Zdieľať na FB Nahlásiť chybu  Nahlásiť chybu

Mohlo by vás zaujímať:

Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
E-knihy zadarmoKontaktReklamaCookies a os. údaje
Nájdete nás aj na Facebooku Nájdete nás aj na Instagrame




© 2013 - 2020 SlovakFitness.sk TOPlist