InstagramFacebookYoutube
Zaujímavosti

Ako vaša strava ovplyvňuje váš spánok a prečo je to pre vás dôležité?

24. októbra 2021
Ako vaša strava ovplyvňuje váš spánok a prečo je to pre vás dôležité?
Ľudia, ktorí majú problémy so spánkom, sa ich snažia riešiť zmenami svojho správania, prípadne doplnkami výživy či liekmi. Mnoho z nich však prehliada význam stravy, na ktorý poukázal Anahad O’Connor z New York Times.

Rastúci počet štúdií hovorí o tom, že výber jedál ovplyvňuje kvalitu vášho spánku. Výskumníci zistili, že diéta bohatá na cukor, nasýtené tuky a spracované sacharidy môže narúšať váš spánok, pričom jedenie väčšieho množstva rastlinnej potravy, vlákniny a jedál bohatých na nenasýtené tuky (orechy, ryby, avokádo) kvalitu spánku podporuje.

Ukázalo sa, že ľudia, ktorí trpia poruchami spánku, majú často horšiu kvalitu stravy, ktorej chýbajú bielkoviny, ovocie a zelenina. Pijú tiež častejšie sladené nápoje a jedávajú viac dezertov a ultra spracovaných jedál.

Článok pokračuje pod reklamou


Aby vedci lepšie pochopili vzťah medzi diétou a spánkom, snažili sa sledovať, aký vplyv bude mať zmena stravy na kvalitu spánku. Väčšinou išlo o malé a obmedzené štúdie, ktoré sa zamerali na vplyv teplého mlieka, konkrétne ovocnej šťavy či konkrétneho ovocia.

Doktorka Marie-Pierre St-Ongeová z Irvingovho zdravotného centra Kolumbijskej univerzity sa tejto problematike venovala roky a konštatuje, že namiesto dôrazu na jedno či dve špecifické jedlá je lepšie koncentrovať sa na celkovú kvalitu stravy, ak chceme úspešne bojovať proti problémom so spánkom.

Spolu s kolegami zistila, že jedenie nasýtených tukov a menšieho množstva vlákniny viedlo k redukcii hlbokého spánku s pomalými mozgovými vlnami, pri ktorom dochádza k regenerácii.

Tiež došli k záveru, že k rýchlejšiemu zaspaniu pomôže diéta bohatá na sacharidy a nie diéty bohaté na tuky alebo bielkoviny. Mohlo by to súvisieť s tým, že sacharidy pomáhajú tryptofánu k ľahšiemu prechodu do mozgu.

Rozhodujúca je však aj kvalita sacharidov. Tie totiž môžu byť dvojsečnou zbraňou. Ľudia, ktorí jedávajú viac cukru a jednoduchých sacharidov (biele pečivo, cestoviny), trpia častejšie prerušovaným spánkom, ako tí, čo jedávajú komplexné sacharidy s obsahom vlákniny. Tie nespôsobujú také výrazne zmeny hladiny cukru v krvi.

Podľa St-Ongeovej je príkladom vhodnej diéty pre lepší spánok stredomorská, v ktorej sú v popredí jedlá, ako zelenina, ovocie, orechy, semená, strukoviny, celozrnné produkty, morské jedlá, hydina, jogurty, bylinky, korenia a olivový olej.

Aj iné výskumy ukázali, že ľudia s takou diétou mávajú menej spánkových porúch.

Zaujímavé však je, že sa v spojené stravy so spánkom spája aj zaujímavá korelácia, ktorá by vás mohla dostať do začarovaného kruhu. Ak totiž nemáte za sebou dostatočne dlhý, kvalitný spánok, máte tendenciu jesť cez deň jedlá, ktoré nakoniec nepomáhajú ani vášmu spánku. Už päť nocí s kvalitným spánkom však vedia dať vaše chúťky do poriadku.

Keď sa vám podarí zlepšiť jedno, zlepšíte si ľahšie aj druhé. Preto treba silou vôle niekoľko dní vydržať a nakoniec sa vám bude ľahšie vhodne stravovať a riešiť aj problémy so spánkom. Oboje povedie aj k lepšiemu celkovému zdraviu.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist