InstagramFacebookYoutube
Výživa

Je biela ryža zdravá?

1. 4. 2022
Je biela ryža zdravá?
Ryža je neoddeliteľnou súčasťou diéty viac ako polovice celosvetovej populácie a aj v slovenskej kuchyni je veľmi využívaná. Hoci existujú tisíce druhov, bežne sa rozdeľujú len na bielu a hnedú. Viac sa konzumuje ten prvý druh. Je však zdravý?

Vo všeobecnosti platí, že za zdravší druh ryže sa považuje hnedá, no biela vo všeobecnosti aj napriek tomu v strave dominuje. Cynthia Sassová z magazínu Health sa rozhodla porovnať, ako dopadne v porovnaní s celozrnnou alternatívou.

Za celozrnnú alternatívu sa považuje aj hnedá ryža, pretože sa všetky jej časti zachovali. Biela ryža, naopak, prechádza veľkou mierou spracovania, vďaka čomu prichádza o dve časti – otruby a zárodok. Preto prichádza o vitamíny B, minerály, fytochemikálie a vlákninu.

Článok pokračuje pod reklamou


Jedna šálka varenej ryže obsahuje cez 200 kalórií, asi 4 gramy bielkovín a 44 gramov sacharidov (tri krajce bieleho chleba). Tiež v nej nájdeme 19 mg horčíka, 55 mg draslíka a len 1 gram vlákniny. Rovnaká porcia hnedej ryže obsahuje 78 mg horčíka, 174 mg draslíka a 3 gramy vlákniny.

Biela ryža teda obsahuje nižšie hladiny cenných živín v porovnaní s hnedou, vďaka čomu neposkytuje takú ochranu pred srdcovocievnymi ochoreniami či rakovinou.

Niekoľko štúdií už ukázalo spojenie medzi konzumáciou bielej ryže s cukrovkou druhého typu. Ide najmä o jej vplyv na zvýšenie krvného cukru po jedení a následne zvýšenie hladiny inzulínu.

Vedci však prišli na spôsob, ako tento efekt znížiť. Ukázalo sa, že keď necháte ryžu po dovarení vychladnúť na izbovú teplotu, vytvorí sa rezistentný škrob, ktorý odoláva tráveniu a podobne ako vláknina zabráni takému prudkému nárastu hladiny krvného cukru.

Ak bielu ryžu jedávate, dbajte na jej vplyv na krvný cukor a kombinujte ju s jedlami, ktoré sú bohaté na živiny, ako sú rôzne druhy zeleniny, strukoviny a orechy. Prípadne ju vo vašej strave striedajte s celozrnnými alternatívami, ako je hnedá ryža, quinoa a podobne.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist