InstagramFacebookYoutube
Výživa

Zdravá grilovačka: 5 tipov, ktoré vám prospejú

24. 6. 2022
Zdravá grilovačka: 5 tipov, ktoré vám prospejú
Leto so sebou prináša aj zvýšenú intenzitu grilovačiek. Grilovanie sa stalo obľúbenou súčasťou letných večerov u mnohých Slovákov. Nemusíte sa príliš zaťažovať jeho bezpečnosťou, no aspoň trocha prípravy vám neuškodí. Skôr pomôže.

Ak si chcete užiť pohodovú, ale zdravú grilovačku, uistite sa, že budete nasledovať nasledujúcich päť tipov, na ktoré poukázal Patrick Skerrett z Harvardovej lekárskej univerzity:

Začnite čisto

Nenechajte nahromadiť spáleninu na mriežke, pretože by sa mohla preniesť na vaše jedlo. Po každej grilovačke všetky časti grilu a jeho príslušenstvo vyčistite. Prácu vám uľahčí drôtená kefa, ktorou začnete. Handrou alebo papierovými utierkami prácu dokončíte.

Článok pokračuje pod reklamou


Dym a oheň

Vystavenie mäsa alebo rýb bohatých na bielkoviny vysokému teplu a otvorenému ohňu vedie k tvorbu heterocyklických aminov. Keď tuk padá a spáli sa o gril, spôsobí to produkciu dymu, ktorý obsahuje polycyklické aromatické uhľovodíky. Tieto dve látky sú spojené s rôznymi druhmi rakoviny. Obmedziť ich tvorbu môžete tým, že využijete hliníkové tácky s dierami alebo že budete grilovať na nižších teplotách o niečo dlhšie, prípadne budete kontrolovať oheň sprejom naplneným vodou.

Marináda

Marinované mäso je obľúbené pre svoju chuť, no marináda má aj potenciál obmedziť tvorbu kardinogénnych látok počas grilovania. Zo zdravotného hľadiska sa snažte dať pozor na zloženie marinády, najmä, aby neobsahovala príliš veľa sodíka, čo sa stáva často.

Nezabudajte na zeleninu a ovocie

Grilovanie zvýrazní chuť ovocia a zeleniny. Nezabudnite si k mäsu pridať aj cibuľku, papriku, rajčinu, baklažán alebo iné druhy zeleniny. Môžete tak dodať svojím pokrmom iskru a tiež zvýšite svoj príjem zeleniny a ovocia. Ak nechcete grilovať mäso, môžete ho nahradiť hríbmi.

Nezabudnite na bezpečnosť

Udržujte surové mäso alebo morské plody od zeleniny a iných druhov jedla, aby sa naň nepreniesli baktérie. Pri grilovaní využívajte teplomer, aby ste sa uistili, že je mäso v strede dostatočne prepečené, aby neobsahovalo zdraviu škodlivé baktérie. Ugrilované jedlá odkladajte na čisté taniere alebo tácky a nie na tie, na ktorých boli, keď boli surové.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist