InstagramFacebookYoutube
Suplementy

Rozdiel medzi proteínovým koncentrátom a izolátom

15. júla 2020
Rozdiel medzi proteínovým koncentrátom a izolátom
Ako najvhodnejšia alternatíva suplementácie po tréningu je srvátkový proteín. Ak ste ho už niekedy kupovali, pravdepodobne ste sa stretli aj s výrazmi koncentrát a izolát. Dnes si uvedieme, v čom spočíva rozdiel práve medzi srvátkovým koncentrátom a srvátkovým izolátom.

Aký je rozdiel medzi koncentrátom a izolátom?

Srvátkový koncentrát (WPC)
Srvátkový koncentrát je výťažok zo sladkej mliečnej srvátky, ktorý obsahuje 30 až 90 % bielkovín. Má nízky obsahu tuku a cholesterolu, no obsahuje viac sacharidov ako izolát, pretože v ňom nájdeme laktózu. Je o čosi horšie stráviteľný, no má vysoký obsah aminokyselín BCAA. Aj pre svoju ekonomickú výhodnosť patrí k najpoužívanejším doplnkovým zdrojom bielkovín medzi cvičencami.

Srvátkový izolát (WPI)
V srvátkovom izoláte nájdeme vyšší podiel bielkovín, ktoré prekračujú hranicu 90 %. Obsahuje minimum laktózy a tak je dobré znášaný aj u ľudí s intoleranciou laktózy. Je vhodný do nízkosacharidovej diéty, pretože ním prijmete len minimum tukov a sacharidov. Za tieto vlastností môžu spôsoby výroby, ktoré sú v dva – výroba mikrofiltráciou a výroba iónovou výmenou, ktorá zabezpečuje vyšší obsah bielkovín a žiadne tuk a laktózu. Do vyššej rady patrí hydrolyzovaný izolát, v ktorom je srvátka čiastočne chemicky predtrávená (naštiepená na viac peptidov) a tak je lepšie využitá v tele.

Článok pokračuje pod reklamou


Ktorý z nich si kúpiť?

Aj keď si vyberáte proteínový doplnok, musíte zvážiť, aké sú vaše ciele, prípadne rozpočet a alergie. Ak máte problém s laktózou, mali by ste sa celkom určite vyhnúť srvátkovému koncentrátu. Ten je však lacnejšou alternatívou oproti izolátu, ktorý pri svojom spracovaní môže prísť aj o niektoré zdraviu prospešné výhody. Na druhú stranu však v porovnateľnej dávke obsahujú viac bielkovín a len minimum sacharidov a tukov.

Ak cvičíte viac rekreačne, nie ste alergický na laktózu a chcete z proteínu vyťažiť maximum pri nižšej cene, zvoľte si koncentrát s minimálne 80% obsahom bielkovín. Ak vám na vedľajších benefitoch a cene nezáleží, chcete budovať čo najkvalitnejšiu svalovú hmotu, tak si zvoľte izolát, najlepšie hydrolyzovaný, ktorý sa lepšie strávi.

Letný režim, pôvodne z 08.01.2014.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist