InstagramFacebookYoutube
Výživa

Výživová pyramída

14. mája 2013
Výživová pyramída
Výživová pyramída nám prostredníctvom grafického znázornenia prezentuje závislosť jednotlivých zložiek stravy podľa ich obsahu živín a objemu, v akom by sa mali konzumovať. Po prvýkrát sme sa s ňou stretávali na základnej škole, no i tak si na ňu väčšina z nás už ani nespomenie.

Táto pyramída môže slúžiť ako pomôcka pre zostavenie ideálneho a pestrého jedálnička pre každodennú stravu, vďaka čomu si zabezpečíme dostatok energie či stavebných a ochranných látok. Stretávame sa v nej s týmito šiestimi potravinovými skupinami:

1. Obilniny, ryža, cestoviny, pečivo
2. Zelenina
3. Ovocie
4. Mlieko, mliečne výrobky
5. Ryby, mäso, hydina, vajcia, strukoviny
6. Soľ, tuky, cukry

vyzivova pyramida

Článok pokračuje pod reklamou


Na spodnom poschodí nájdeme obilniny, ryžu, cestoviny a pečivo, ktorých si môžeme dopriať najväčší počet porcií. Keďže sa nachádzajú na úplnom spodku, tvoria akési základy celého stravovania. Sú bohaté minerálne látky, vitamíny, polysacharidy a vlákninu. Denne by sme mali prijať 6 až 11 porcií (1 porcia = jedna žemľa, 30 gramov ryže...). Celozrnné výrobky sú zdravšou alternatívou.

Na druhom poschodí nájdeme dve skupiny – ovocie a zeleninu. Namiesto sladkostí by mali byť uprednostnené ovocné plody bohaté nie len na sacharidy, ale aj vitamíny, a denne by sme mali zjesť aspoň 2 až 4 porcie čerstvého ovocia. Zeleniny by sme dokonca mali prijať o čosi viac – 3 až 5 porcií denne. Tiež obsahuje veľa prospešných látok.

Tretie poschodie je opäť tvorené dvoma skupinami, tentokrát mliekom a mliečnymi výrobkami, resp. rybami, mäsom, hydinou, vajcami a strukovinami. Sú to potraviny bohaté na bielkoviny, ktoré sú dôležité pri stavbe buniek. Z oboch skupín sa odporúča denne prijať 2 až 3 porcie.

Na vrchole pyramídy nachádzame potraviny s vysokým obsahom energie, ktoré narušujú správne fungovanie metabolizmu (obsahujú prázdne kalórie s cukrov a tukov). Ide o sladkosti (cukry), údeniny, slané výrobky (chipsy, chrumky...), soľ a tuky. Mali by sa konzumovať striedmo, dokonca sa odporúča len raz alebo dvakrát za mesiac.

Moderná modifikácia

Spomínané pyramída je často využívaná, pretože platila dlhé roky. Keďže časom rástli aj vedomosti o strave a výskumy prinášali nové závery, v roku 2011 bola vytvorená nová verzia Harvardovou školou verejného zdravia.

Tá zohľadňuje aj rozdiely medzi zdravými a nezdravými tukmi či výhody celozrnných potravín, a zahŕňa aj vápnik a multivitamínové doplnky. Hoci sa snaží vychádzať z výskumom a vernejšie vyjadriť správnu výživu, našla aj svojich nepriateľov, ktorí ju označovali za výsledok lobingu veľkých výrobcov potravín.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist