Naše ďalšie weby: NHL KHL Osobný rozvoj
 
 
 
 
Reklama:
Zdravie 27. 08. 2019

Takto si lyžovačku užijete v zdraví!

ikonka
Na lyžiarsku sezónu sa môžete pripravovať počas celého roka, najmä ak si ju chcete vychutnať bez zbytočných zdravotných problémov, siahajúcich od bežného prechladnutia až po bolesti svalov, ktoré sa zvyknú objaviť pri náhlej nadmernej záťaži. Jedna vec je príprava, druhá vec je, ako sa priamo na svah oblečiete, a či pri lyžovaní dodržiavate bezpečnostné opatrenia. I na to sa však dá myslieť vopred!

Otužovanie

S otužovaním treba začať postupne. Ak teda chcete byť v zime fit, otužujte sa už od jari! Doma si každé ráno doprajte vlažnú sprchu, ktorú pozvoľna ochladzujte. Každý nasledujúci deň nech je voda chladnejšia. Studenou vodou sa môžete otužovať aj večer, tým však ranné otužovanie nenahradzujte, môžete ho len doplniť. V tom prípade má raňajšia sprcha trvať dvakrát dlhšie ako večerná. A ešte jedna dôležitá vec – pri sprchovaní sa vždy hýbte, nestojte na jednom mieste!

Pri športe vo voľnej prírode sa ani za chladnejšieho počasia priveľmi neobliekajte, ale zároveň je nutné udržiavať pokožku tela suchú. Preto pri outdoorových aktivitách používajte termoprádlo! Funkčná spodná bielizeň odvádza od tela vlhkosť vďaka špeciálnym syntetickým materiálom a môže obsahovať i vlnu, no napriek tomu je na dotyk veľmi príjemná.

Posilňovanie

Je dôležité počas celého roka posilňovať najmä tie partie tela, ktoré sú pri lyžovaní namáhané najviac. Ak ste aj doteraz tréning „flákali“, aspoň mesiac pred začiatkom sezóny by ste sa mali intenzívne zamerať na lýtka a dolnú časť nôh, chodidlá a členky, stehná, resp. ohýbače kolien a gluteálne svaly. Čo by ste možno nepovedali, pri lyžovaní sú dôležité tiež svaly horných končatín a trupu. Časové obdobie jeden mesiac stačí v prípade klasickej rodinnej lyžovačky počas dovolenky. Ak plánujete na lyžiach stáť od rána do večera celú zimnú sezónu, na tréning sú málo aj tri mesiace.

Pravidelným posilňovaním si nielen budujete svaly, ale zároveň predchádzate zraneniam, ktoré by pri lyžovačke mohli nastať v dôsledku slabého svalstva. Príkladom môže byť vyvrtnutie členku či vyskočené koleno. Do tréningu môžete zaradiť aj aeróbne činnosti, napr. beh.

Oblečenie

Prvou vrstvou oblečenia je vyššie spomínané termoprádlo, avšak pred chladom je nutné chrániť i nohy, a na to sú určené lyžiarske ponožky. Okrem tejto funkcie zabezpečujú aj pohodlie v lyžiarkach. Noha sa v nich nepotí a tým, že k chodidlu tesne priliehajú, nevznikajú na nohe otlačené miesta. A teda, ani v lyžiarke Vás nemá čo omínať. Kvalitné termoponožky sú vyrobené z merino vlny a materiálov, ktoré odvádzajú vlhkosť, zabezpečujú optimálnu tepelnú reguláciu, primeranú elasticitu a podporu chodidla.

Druhú vrstvu tvorí oblečenie, ktoré prepúšťa vlhkosť z prvej vrstvy smerom von, no zároveň zadržiava telom vytvorenú teplotu vnútri. Tretia vrstva chráni pred poveternostnými vplyvmi ako sú dážď, sneh či vietor. Smerom k telu neprepúšťa chlad, je vodeodolná a/alebo vetruvzdorná.

Bezpečnosť

Z hľadiska bezpečnosti je veľmi dôležité, aby mala Vaša lyžiarska výbava pravidelný servis. V opačnom prípade hrozí, že sa lyže stanú ťažko ovládateľné, prípadne sa pri nebezpečnom páde nevypne zle nastavené viazanie. Servis sa vykonáva hneď po, ďalej pred a aj počas lyžiarskej sezóny. Určite si ho do svojho kalendára naplánujte!

Je pekné, chrániť si hlavu čiapkou, prievan do uší pravdepodobne nedostanete, avšak zimné čiapky nenahradia lyžiarsku prilbu. Tá Vám v prípade úrazu môže doslova zachrániť život, pretože úrazy hlavy sú pri lyžovačke najnebezpečnejšie! A prečo je vhodné zaoberať sa bezpečnosťou na svahu už vopred? Mimo sezóny možno vystihnete dobré zľavy či akcie, a prilbu alebo lyžiarske okuliare získate tým pádom za výhodnejšiu cenu.

Pomôžte nám:
Vadí vám niečo na našom webe? Všimli ste si technickú chybu? Chceli by ste niečo vylepšiť?   Dajte nám vedieť »

Zdieľaj na FB  Zdieľať na FB Nahlásiť chybu  Nahlásiť chybu

Môže sa hodiť: 
Sprievodca výberom tréningového plánu »

Mohlo by vás zaujímať:

Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
E-knihy zadarmoKontaktReklamaCookies a os. údaje
Nájdete nás aj na Facebooku




© 2013 - 2019 SlovakFitness.sk TOPlist