Náš Instagram NHL KHL Osobný rozvoj
 
 
 
 
Reklama:
Tréning 23. 01. 2020

Kardio nalačno: Efektívnejšie chudnutie alebo len rozšírená fáma?

ikonka
Mnoho ľudí začína svoj deň s kardiovaskulárnym tréningom nalačno. Veria pritom, že vďaka tomu spália prebytočné tuky efektívnejšie. Je tomu skutočne tak? Čo na to hovorí veda?

Kardio nalačno je aeróbny tréning, ktorý sa zvyčajne vykonáva ráno, krátko po zobudení a po tom, čo vaše telo neprijímalo potravu minimálne 8 až 12 hodín. Jeho cieľom je spáliť viac tukov a kalórií, ako pri kardio tréningu, ktorý človek absolvuje až po jedle.

Logické vysvetlenie dáva zmysel – keďže cvičíte na prázdny žalúdok a nemáte dostatok sacharidov, aby vám dodávali energiu, tak nútite telo, aby viac siahalo do svojich tukových zásob s nádejou, že tým podporíte chudnutie. Aj táto logika má však háčik – tieto tvrdenia vedci príliš nepodporujú.

Analýza piatich rôznych výskumov od Hacketta a Hagstromovej z roku 2017 prišla na to, že kardio nalačno len ťažko vedie k zmene v telesnej kompozícii.

Ďalšia analýza, Airda, Daviesa a Carsona z roku 2018, zase prišla na to, že kardio nalačno nemá taký vplyv, ako od neho ľudia očakávajú, a pokrm pred cvičením pomáha ľuďom cvičiť intenzívnejšie a dlhšie, vďaka čomu v konečnom dôsledku spália viac kalórií.

Profesor Brad Schoenfeld z Lehmanovej vysokej školy pre Women’s Health uviedol, že jeho výskum nepozoroval výrazné rozdiely vplyvu kardia po jedení a kardia na prázdny žalúdok na zmenu telesnej kompozície.

Schoenfeld upozorňuje, že niektoré výskumy, ktoré kardio nalačno naoko podporujú, hovoria o odbúravaní tukov. To však automaticky neznamená, že sa tuky aj spália. Musia sa totiž zoxidovať, inak sa mastné kyseliny jednoducho vrátia naspäť do tukových buniek.

Ďalej upozorňuje na to, že kardio zamerané na priame pálenie tukov počas cvičenia je krátkozraké riešenie. Zvyčajne je pomalé a v nižšej intenzite, takže jeho účinky trvajú krátko. Intenzívne kardio, naopak, podporuje pálenie tukov 24 až 48 hodín.

Jediným pozitívom kardia nalačno môže byť len skutočnosť, že pred ním preskočíte jedno jedlo a vďaka tomu môžete potenciálne znížiť príjem kalórií. Je teda efektívnejšie nie z hľadiska metabolických zmien, ale z hľadiska obmedzovania prijatých kalórií. Tu je však tiež háčik, ak ste náchylní na prejedanie. Po intenzívnejšom kardiu nalačno sa môžete cítiť veľmi hladní a odoláva sa ťažko...

Ak ste teda zástancami kardia nalačno a vyhovuje vám, môžete v ňom pokračovať, ale nepočítajte s veľkým prínosom v porovnaní s druhou alternatívou. Ak pritom chcete cvičiť dlhšie alebo intenzívnejšie, prázdny žalúdok vám vašu výkonnosť môže obmedziť.

No a na záver je tu konštatovanie, že chudnutie bolo, je a bude závisle na kalorickom deficite – musíte menej kalórií prijať, ako ich spálite. A s týmto by ste mali pristupovať k tréningu i k výžive. Nie s tým, koľko tukov asi spálite počas aeróbnej aktivity.


Zdieľaj na FB  Zdieľať na FB Nahlásiť chybu  Nahlásiť chybu

Môže sa hodiť: 
Sprievodca výberom tréningového plánu »

Mohlo by vás zaujímať:

Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
E-knihy zadarmoKontaktReklamaCookies a os. údaje
Nájdete nás aj na Facebooku Nájdete nás aj na Instagrame




© 2013 - 2020 SlovakFitness.sk TOPlist