Reklama:
Náš Instagram NHL KHL Osobný rozvoj
Vyhľadávanie MENU
 
 

Je v poriadku jedávať každý deň to isté?

30. 05. 2021
ikonka
Možno sa sami seba pýtate, prečo by ste nemohli jedávať to isté každý deň, ak to u vás funguje a chudnete, prípadne naberáte svaly. Je ľahšie a menej finančné náročné pripravovať si a konzumovať stále dokola rovnaké jedlá. Je to však správne riešenie?

Na otázku, či by ľudia mali konzumovať dokola tie isté jedlá s cieľom schudnúť alebo budovať svaly, prípadne si udržovať zdravú telesnú kompozíciu, odpovedal pre STACK certifikovaný odborník na výživu Brian St. Pierre.

Ako prvé je podľa neho potrebné rozlíšiť, aké jedlá by ste každodenne konzumovali. Ak by išlo o nezdravé veci, potom je jasná odpoveď, že to nie je rozumný prístup k stravovaniu. V tom prípade nie je prínosné ani to, ak by bola v strave dodržovaná pestrosť. Nezdravé jedlo nebude mať pre vás nikdy skutočný prínos.

Ak by ste každý deň jedávali rovnaké druhy zdravých jedál, potom to stojí za uváženie. Robia si ľudia, ktorí sa takto dokážu stravovať dlhodobo, nejakú zlú službu? V krátkosti sa dá odpovedať takto: pravdepodobne nie.

Článok pokračuje pod reklamou

Skutočným problémom tejto filozofie je podľa St. Pierrea nedostatočná pestrosť medzi jednotlivými jedlami v jeden daný deň: „Môže byť fajn držať sa toho, čo máte radi. Ja viac-menej jedávam každý deň podobné veci. Čo je potrebné zaistiť je, aby bolo dostatok pestrosti počas dňa.“

Znamená to, že ak jedávate rovnaké dva alebo tri pokrmy v jeden deň stále dokola, zvyšujete riziko, že vám budú chýbať určité druhy živín. Ak však budete mať rozdielne raňajky, obed a večeru, každé jedlo bude zdravé, potom sa toho obávať toľko nemusíte.

Podmienkou je, aby každé jedlo malo odlišný zdroj bielkovín, sacharidov, zdravých tukov a vždy by ho mal sprevádzať iný druh zeleniny. Je potrebné myslieť na to, aby ste si pokryli denne požiadavky na všetky živiny.

Najlepším spôsobom, ako to dosiahnuť, je obmieňať druhy ovocia a zeleniny, ktoré patria medzi najlepšie zdroje vlákniny, vitamínov a minerálov. Mali by ste sa držať „dúhy“, teda konzumovať produkty najrôznejších farieb.

Príkladom takéhoto denného jedálnička by mohlo byť nasledujúce rozdelenie jedál:

Raňajky: grécky jogurt, celozrnný chlieb, ovocie
Obed: kuracie mäso, kelový šalát, zelenina
Večera: jedlo zo strukovín, hnedá ryža, zelenina
Snacky: nápoj z rôznych druhov ovocia, oriešky

Takéto jedlá by ste mohli jedávať pravidelne, pokiaľ budete pri každom jedle obmieňať druhy ovocia a zeleniny. Potom by takáto filozofia mohla mať aj prínos v tom, že znížite pravdepodobnosť priberania. Vedci totiž zistili, že ľudia, ktorí majú na výber z väčšieho množstva rôznych jedál, majú väčšiu tendenciu prejedať sa ako tí, ktorých výber je obmedzený.

„Túto stratégiu využívam často u klientov, pretože zjednodušuje proces a umožňuje im to zlepšiť ich konzistentnosť. A konzistentnosť je kľúčom k úspechu,“ poznamenal St. Pierre.

Zdieľaj na FB  Zdieľať na FB Nahlásiť chybu  Nahlásiť chybu

Mohlo by vás zaujímať:

Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
E-knihy zadarmoKontaktReklamaCookies a os. údaje
Nájdete nás aj na Facebooku Nájdete nás aj na Instagrame




© 2013 - 2021 SlovakFitness.sk TOPlist