Náš Instagram NHL KHL Osobný rozvoj
 
 
 
 
Reklama:
Výživa 23. 08. 2019

Kukurica – chutná i zdravá

ikonka
Máte radi varenú kukuricu? Prevažne sa síce pestuje ako krmivo pre zvieratá a len jej malá časť skončí ako potrava pre človeka, no napriek tomu sa sladká kukurica teší veľkej popularite. Dnes si preto o tejto populárnej zelenine čosi povieme.

Kukurica je kultúrna plodina z čeľade lipnicovité, ktorá má veľmi starý pôvod a špecialisti stále nevedia s istotou povedať, ako sa vyvinula. Jasné však je, že jej pôvod je v Strednej Amerike a odhaduje sa, že vznikla niekedy medzi rokmi 4000 a 3000 pred Kristom. Do Európy bola privezená španielskymi moreplavcami a dnes je rozšírená po celom svete. Na územie Slovenska sa dostala v 18. storočí z Maďarska.

Kukuricou sa preslávili predovšetkým Spojené štáty americké, ktoré zostávajú jej najväčším producentom, no nie o veľa zaostáva Čína. Potom je priepastný rozdiel pred Brazíliou a po ďalšom výraznom skoku prichádza Argentína, Mexiko, India a pre mnohých možno nečakane Ukrajina.

Článok pokračuje pod reklamou


Nutričné fakty o kukurici

U nás najbežnejšia sladká kukurica obsahuje na 100 gramov zhruba 105 kalórií. Okrem toho obsahuje 19 gramov sacharidov, 3,5 gramu bielkovín a 2,2 gramu tukov. Dôležité však je dodať, že jej iné formy majú iné hodnoty. Populárne pukance či konzervovaná kukurica majú viac kalórií, sacharidov, tuku i bielkovín.

Z mineralogického hľadiska je kukurica bohatá na fosfor, magnézium, mangán, zinok, meď, železo a selén. Tiež v nej nájdeme aj malé množstvo draslíka. Z vitamínov dominujú tie zo skupiny B (B6, kyselina listová, niacín, riboflavín, tiamín), ale nájsť v nej možno aj vitamín A či vitamín E.

Zdravotné výhody kukurice

Jednou z najznámejších výhod konzumácie kukurice je fakt, že vďaka obsahu vlákniny zlepšuje trávenie. Bráni zápche, vzniku hemoroidov a dokonca znižuje riziko rakoviny hrubého čreva.

Vďaka minerálom v nej obsiahnutých podporuje kondíciu kostí a podporuje správnu funkciu obličiek. Antioxidanty na druhej strane vplývajú na stav pokožky, ktorú udržiavajú mladšiu dlhšiu dobu. Takisto je vďaka škrobu užitočná pri podráždení pokožky.

Kukurica predchádza aj anémii, teda chudokrvnosti, a kontroluje úroveň cholesterolu, čím prispieva k lepšiemu zdraviu vášho srdca. Navyše, podporuje aj prúdenie krvi v tele. Výhodná je aj pre tehotné ženy, pretože predchádza podvyživeniu a iným problémom novorodenca.

Nie je všetko také pozitívne...

Kukurici by sa mali vyhnúť ľudia s väčším rizikom vzniku srdcovocievneho ochorenia, pretože nadmerný príjem dokáže toto riziko zvýšiť. Kukurica obsahuje totiž veľa mastných kyselín. Takisto sa z nej často pripravuje kukuričný sirup, ktorý je horší ako stolný cukor a má za následok vznik obezity a zvýšenie úrovne cukru v krvi.

Článok bol pôvodne vydaný: 13.09.2013.


Zdieľaj na FB  Zdieľať na FB Nahlásiť chybu  Nahlásiť chybu

Môže sa hodiť: 
Sprievodca výberom tréningového plánu »

Mohlo by vás zaujímať:

Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
E-knihy zadarmoKontaktReklamaCookies a os. údaje
Nájdete nás aj na Facebooku Nájdete nás aj na Instagrame




© 2013 - 2019 SlovakFitness.sk TOPlist