Novinka na webe:  Sprievodca výberom tréningového plánu »
( v hlavnom menu nájdete medzi Užitočnými nástrojmi / Nástrojmi )
Tréning 12. 08. 2019

Slovník posilňovania - termíny, ktoré musíte poznať

ikonka
Ste začiatočník a chystáte sa po prvýkrát do fitka? Určite nezaškodí, ak sa naučíte základnej terminológii, ktorá vám v počiatkoch posilňovania uľahčí život. Prinášame vám 15 termínov, ktoré by ste mali pred návštevou posilňovne ovládať.

Opakovanie – jedno opakovanie predstavuje jedno vykonanie celého pohybu konkrétneho cviku. Napr. pri kľukoch predstavuje jedno opakovanie pohyb z počiatočnej pozície, v ktorej máme ruky vystreté, smerom dole a následne návrat do počiatočnej pozície.

Pozitívna fáza (koncentrická) – pozitívna fáza predstavuje časť opakovania, pri ktorej záťaž vytláčame alebo priťahujeme.

Článok pokračuje pod reklamou


Negatívna fáza (excentrická) – negatívna fáza je opakom pozitívnej a jedná sa o pohyb, kedy záťaž spúšťame k sebe (pri tlakoch) alebo k zemi (pri príťahoch).

Séria – jedna séria predstavuje určitý počas opakovaní, ktorý robíme pri konkrétnom cviku bez prestávky. Napríklad, ak urobíme 10 kľukov pred pauzou, urobili sme jednu sériu s 10 opakovaniami.

Zahrievacia séria – ide o séria, pri ktorej sa pripravujeme na hlavné série tréningu. Používame pri nej ľahšie váhy, aby sme sa zahriali. Zväčša sa aplikuje väčší počet opakovaní.

Superséria (superset) – superséria predstavuje vykonanie dvoch cvikov v rade bez prestávky. Môže sa jednať o cviky pre rovnakú svalovú skupinu alebo odlišné partie. Stretávame sa aj s pojmom gigantická séria. Tú tvoria tri až viac cvikov v rade.

Prestávka medzi sériami – predstavuje množstvo času, ktorý využívame medzi sériami na oddych a nabratia síl. Môže trvať 30 sekúnd, minútu, dve či pri vzpieraní dokonca aj viac.

Tréningový objem – predstavuje počet cvikov, sérií a opakovaní, ktoré behom jednej tréningovej jednotky absolvujete. Ide o jedno z meradiel intenzity tréningu. 5 cvikov po 4 série s 12 opakovaniami je väčší objem, ako má tréning s 4 cvikmi po 3 série s 10 opakovaniami.

Viackĺbový cvik – ide o cvik, pri ktorom sa do pohybu zapája viac kĺbov, napr. pri tlakoch na lavičke sa zapájajú kĺby ramena a lakťa.

Izolovaný cvik – ide o cvik, pri ktorom sa do pohybu zapája len jeden kĺb, napr. koncentrovaný bicepsový zdvih, pri ktorom sa vyžaduje len pohyb v lakťovom kĺbe.

Tempo – tempo predstavuje, ako rýchlo sa každé opakovanie vykonáva a je zvyčajne rozdelené na pozitívnu a negatívnu fázu. Pozitívna sa pri dôslednom tréningu väčšinou vykonáva rýchlejšie ako negatívna.

Kontrakcia – stav, kedy sú svaly plne aktivované, aby aplikovali silu pre vykonávaný tlak alebo príťah.

Tréningový split – predstavuje systém, pri ktorom si svaly celého tela rozdelíte na viac tréningových jednotiek, ktoré vykonávate v iné dni. Celé telo tak odcvičíte v priebehu niekoľkých dní až týždňa. V jeden deň napríklad cvičíte hrudník s bicepsom, Ďalší chrbát s tricepsom atď.

Tréning celého tela – predstavuje tréningový systém, pri ktorom behom jednej tréningovej jednotky odcvičíte všetky svalové partie tela. Behom týždňa tak celé telo precvičíte viackrát.

Strečing – strečing je dôležitá súčasť tréningu, ktorá sa využíva predovšetkým po samotnom posilňovaní, kedy sa ním snažíme svaly ponaťahovať. Strečingom tak zlepšujete aj pružnosť svalov.

Článok bol pôvodne vydaný: 28.10.2013.

Oznam: Od 1. júla do 1. septembra vám budeme v letnom režime prinášať články, ktoré sme publikovali pred rokmi, ale boli už zabudnuté. Úplne nové články prídu na rad opäť od 2. septembra.

Zdieľaj na FB  Zdieľať na FB Nahlásiť chybu  Nahlásiť chybu

Mohlo by vás zaujímať:

O čom píše Úspech.MNE.sk?

Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
E-knihy zadarmoKontaktReklamaCookies a os. údaje
Nájdete nás aj na Facebooku


Streftec - Webdesign & Media

© 2013 - 2019 SlovakFitness.sk
TOPlist