InstagramFacebookYoutube
Suplementy

Proteínové doplnky znižujú krvný tlak

06. novembra 2013
Proteínové doplnky znižujú krvný tlak
Vysoký krvný tlak je jedným z popredných rizikových faktorov vedúcich k predčasnej smrti. jeho liečba zvyčajne začne znížením príjmu soli a ak to nepomáha, prídu na radu lieky. Mnohí ľudia však nevedia, či nápomocné sú aj proteínové doplnky.

Ako sa ukázalo, tie nepomáhaj len k vypracovaniu krajšieho tela, ale tiež majú zdravotné výhody. Nedávne výskumy ukazujú, že mliečne bielkoviny pomáhajú znižovať krvný tlak. A funguje to aj pri príjme srvátkových či kazeínových doplnkoch.

Jedna šesťtýždňová štúdia ukázala, že srvátkový proteín pomohol znížiť systolický i diastolický krvný tlak o 8, resp. 8,6 mmHg (milimetroch ortuťového stĺpca, pozn.red.) u vysokoškolských študentov, ktorí mali vysoký krvný tlak alebo prehypertenziu (stav predchádzajúci vzniku vysokého tlaku, tzv. hypertenzie, pozn. red.). Pre porovnanie, redukcia soli ukázala pokles tlakov o 5-6, resp. 2-3 mmHg. Napriek tomu, že sa jednalo o menšiu štúdiu, jej závery sú pre konzumentov srvátkových proteínov povzbudzujúce.

Článok pokračuje pod reklamou


Vysoký krvný tlak u dospelých je vtedy, ak sú hodnoty mmHg vyššie ako 140/90 pri minimálne dvoch rôznych meraniach. U detí je to nad 120/80 mmHg a u diabetických pacientov nad 130/80 mmHg.


V ďalšej štúdii 70 obéznych ľudí s normálnym krvným tlakom prijímalo 27 gramov srvátkového proteínu, kazeínu alebo glukózy. Po 12 týždňoch sa ukázalo, že srvátkový i kazeínový proteín znížili systolický a diastolický krvný tlak o 5, resp. 2 mmHg, čo sú čísla podobné ako dosahujú ľudia redukciou príjmu soli.

Čiastočne sa môže tento pozitívny trend pripísať chudnutiu, ku ktorému proteíny môžu pomáhať, no takisto sa do hry dostávajú vlastnosti mlieka, ktoré vplývajú na zníženie hladiny angiotenzínu II, ktorého pokles vedie aj k poklesu krvného tlaku.

Na podobnom princípe pritom fungujú aj lieky, ktoré sa predpisujú na jeho zníženie. A hoci nie je úplne isté, aký je presný mechanizmus, potenciál, že srvátkový alebo kazeínový proteín vedú aj k nižšiemu krvnému tlaku je ďalším dôvodom toho, prečo sa ich konzumácia oplatí. ?


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist