Náš Instagram NHL KHL Osobný rozvoj
 
 
 
 
Reklama:
Zaujímavosti 25. 08. 2019

Sedenie vás zabíja!

ikonka
So vstupom do 21. storočia prišiel aj jeden moderný neduh – neustále sedíme. Sedíme v práci, sedíme doma, sedíme pri cestovaní... Sedavý spôsob života sa možno javí ako pohodlný, ale v konečnom dôsledku môžu byť jeho následky až smrteľné.

Možno sa mnohým zamestnania sekretárky, programátora alebo účtovníka zdajú fyzicky nenáročné, no okrem psychickej záťaže majú nepriaznivé účinky na zdravie, ktoré by im nezávideli ani niektorí fyzicky pracujúci ľudia. Naše telo nebolo totiž stavané na dlhé sedenie.

Prečo je sedenie škodlivé?

Ľudia, ktorí sedia denne viac ako štyri hodiny denne majú väčšie riziko vzniku chronických ochorení, ako je vysoký krvný tlak, rôzne choroby srdca, cukrovka či dokonca rakovina (predovšetkým hrubého čreva). Čím viac sa sedí, tým sú tieto riziká väčšie. Predovšetkým riziko cukrovky je značne vyššie u tých, ktorý denne sedia viac ako šesť hodín.

Článok pokračuje pod reklamou


Výskumy tiež poukazujú na to, že predovšetkým u žien sa dlhšie sedenie môže podpísať pod chorobu obličiek. U žien, ktoré mimo roboty veľa času trávia sedením pred počítačom, televíziou či za volantom, sa takisto vyskytuje vyššia pravdepodobnosť slabého mentálneho zdravia.

Pochopiteľným škodlivým vplyvom dlhého sedenia je vznik obezity. Človek sa nehýbe, páli menej kalórií a priberá. Hneď ako si sadnete, klesá aj o 90 % aktivita enzýmov, ktoré pomáhajú štiepiť tuk. Navyše, niekoľkohodinovým sedením sa skracuje aj dĺžka života. Štatisticky platí, že ľudia, ktorí sedia viac ako 6 hodín denne, majú o 40 % vyššiu pravdepodobnosť, že umrú do 15 rokov, ako tí, ktorí sedia menej ako tri hodiny.

Čo robiť, ak máte sedavé zamestnanie?

Mnohí si v tomto svete vyberať nemôžu, a tak ich čaká osem hodín denne sedenia v práci. V takomto prípade treba dodržiavať niekoľko zásad, ktoré riziká o niečo minimalizujú.

V prvom rade by ste v žiadnom prípade nemali celých osem hodín presedieť bez prestávky. treba si robiť pauzu každú hodinu. Vtedy by ste sa mali poprechádzať po kancelárií, urobiť si krátky strečing, či trochu zacvičiť – urobiť pár drepov či klikov.

Takisto je dôležitý nájsť si sedenie, pri ktorom nie ste predklonení. Dokonca aj keď sedíte vystreto, nie je to optimálne. Menší nápor na spodný chrbát kladie poloha, pri ktorej sedíte pod uhlom 135 stupňov celzia. Ak máte nejakú prácu, ktorú môžete urobiť aj v stoji, tak sa postavte. Čítať dokumenty nemusíte len v sede.

Po práci by ste potom mali obmedziť čas trávený za počítačom alebo televíziou. Každá dodatočná hodina sledovania televízie zvyšuje riziko smrti o 11 %. Takisto by ste mali venovať čas aj cvičeniu a to minimálne pol hodinu denne, hoci ak nadmerne sedíte, má to na zmenšenie väčšiny rizík len minimálny vplyv.

Vždy, keď máte možnosť, postavte sa. Neplatí to len robote a domove. k dochádzate autobusom či vlakom, skúste cestu prestáť. Ešte lepšie urobíte, ak pôjdete do práce pešo alebo na bicykli. Takisto zbytočne nešoférujte a napríklad aj nákup potravín využite ako šancu na prechádzku.

Článok bol pôvodne vydaný: 22.12.2013.


Zdieľaj na FB  Zdieľať na FB Nahlásiť chybu  Nahlásiť chybu

Môže sa hodiť: 
Sprievodca výberom tréningového plánu »

Mohlo by vás zaujímať:

Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
E-knihy zadarmoKontaktReklamaCookies a os. údaje
Nájdete nás aj na Facebooku Nájdete nás aj na Instagrame




© 2013 - 2019 SlovakFitness.sk TOPlist