InstagramFacebookYoutube
Tréning

Svalová pamäť. Existuje alebo je to len mýtus?

18. júla 2022
Svalová pamäť. Existuje alebo je to len mýtus?
Svalová pamäť je termínom, ktorý sa pomerne často vyskytuje a objavuje v kulturistike. Kulturista nemôže trénovať pre zranenie a stratí svalovú hmotu. Potom sa k tréningu vráti a veľmi rýchlo je späť v starej forme. Keďže súťažná kulturistika je známa využívaním anabolických steroidov, vznikajú pochybnosti, či svalová pamäť nie je len mýtus.

Chceli by ste spoznať odpoveď, či naozaj svalová pamäť existuje? Môžete počítať s pár mesiacmi voľna a následným návratom stratenej hmoty? Máme pre vás odpoveď vďaka tomu, že v Spojených štátoch amerických robili vedci experiment, ktorým nám túto problematiku vyjasnili.

V krátkosti možno povedať, že svalová pamäť skutočne existuje. Nie je to len mýtus a ide o vedecky dokázaný fakt. Treba však zdvihnúť varovný prst. Nefunguje totiž presne tak, ako si väčšina ľudí myslí. Omylom je teória, že pri pasivite prídete o svaly a po začatí cvičenia ich znova, ale ľahšie nadobudnete.

Článok pokračuje pod reklamou


V praxi to funguje tak, že ak cvičíte pol roka, naberiete novú svalovú hmotu a vytvoria sa vám nové svalové jadrá (svalové bunky nemajú len jedno jadro). Čím ich máte viac, tým ste objemnejší. Keď si však dáte na tri mesiace prestávku od cvičenia, neprídete o tieto jadrá, len sa scvrknú, čo pôsobí dojem, že ste prišli o svalovú hmotu. Keď znova začnete cvičiť, budete mať taký počet svalových jadier, aký ste mali pred prestávkou, akurát naberú pôvodné rozmery.

Preto je pomerne ľahšie vidieť pokroky, keď začnete po dlhšej odmlke opäť trénovať. Dokonca vedci predpokladajú, že tréningom nadobudnuté svalové jadrá sa nikdy nestratia. Je tiež dôležité, aby ich človek budoval v skoršom veku, keďže s pokročilým vekom sa získavajú čoraz ťažšie.

Výskum takisto ukázal, že stačia len dva týždne na to, aby ste prišli o 6,4 % objemu svalovej hmoty. Samozrejme, nie, že by ste prišli o časti svalových vlákien, jednoducho sa len zmenšia svalové jadrá. Následne majú schopnosť vrátiť sa k svojim objemom. Preto, ak nemôžete cvičiť niekoľko týždňov, či mesiacov, nevešajte hlavu. Z dlhodobého hľadiska neprídete o nič.

Letný režim, pôvodne z 15.12.2014.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist