SlovakFitness.sk

Výživa 23. 03. 2018

Ako sa v strave vyhnúť jednému bežnému karcinogénu?

ikonka
Pravdepodobne ste si dobre vedomí rizika otravy jedlom z niektorých baktérií, ale počuli ste už o aflatoxínoch? Sú to mykotoxíny, ktoré sú produkované plesňami a patria medzi najsilnejšie známe karcinogény.

Ani si to nemusíte uvedomovať a môžete aflatoxíny prijímať cez niektoré druhy potravín. Začínajú sa totiž tvoriť už v počiatočných fázach vzniku plesne. Ich chronický príjem poškodzuje imunitný systém, zhoršuje absorpciu jedál, spôsobuje cirhózu, hepatitídu a v extrémnym prípadoch môžu viesť až k smrti.

Ktoré jedlá sú nimi kontaminované? Vo väčšine prípadov ide o jedlá rastlinného pôvodu, ktoré pochádzajú z teplejších a vlhších oblastí sveta. U nich dochádza k rozvoju plesní z rodu Aspergillus, ktorý môže nastať na poli i v sklade po ich zbere.

Najčastejšie ide o arašidy, kukuricu, sóju a ďalšie strukoviny, kávu, kakao, orechy (napr. pistácie, pekany, vlašské), rôzne druhy semien, ryžu a iné obilniny, korenia či sušené ovocie. Cez kŕmenie sa však dostávajú aj do zvierat, a tak môžu byť aj v mlieku či v mäse.

Zlou správou je, že ich tepelná úprava neničí. Existujú však spôsoby, ako obmedziť ich príjem. Pomôcť vám môžu nasledujúce tipy:

1. Buďte vyberaví - nekupujte potraviny, ktoré vyzerajú podozrivo, ako orechy so stratenou farbou, sušené ovocie s bielymi škvrnami či zvraštené strukoviny.

2. Nakupujte miestne produkty - miestne produkty sú častejšie čerstvé ako tie z dovozu. Je tiež ľahké sa opýtať farmárov, kedy a ako došlo k zberu plodín. V obchodoch vždy vyberajte tie čerstvejšie.

3. Neskladujte potraviny dlho - kupujte jedla tak, aby ste ich zjedli rýchlo. Neskladujte nič dlhšie ako mesiac a skladujte vo vhodných podmienkach – v tme, v chlade a v suchu.

4. Živočíšne výrobky len organické - mäso a mliečne produkty môžu byť infikované len u zvierat, ktoré sú kŕmené kukuricou a obilninami. Tie odchované prirodzene na tráva majú riziko minimálne.

5. Skúste chlorofyl - či už zo zelenej listovej zeleniny alebo z doplnkov výživy môžete pravidelne prijímať chlorofyl, ktorý znižuje absorpciu aflatoxínov.

6. Jedzte veľa mrkvy - mrkva bráni aktivite aflatoxínov, ktorá odporuje vznik rakoviny. Podobný účinok majú aj petržlen, paštrnák, fenikel či zeler.

O čom píše Úspech.MNE.sk?



Nahlásiť chybu

Mohlo by vás zaujímať:
myty-o-vyzive-vdaka-ktorym-mozete-priberatMýty o výžive, vďaka ktorým môžete priberaťlepsia-chut-i-viac-zivin-obohatte-si-takto-bielu-ryzuLepšia chuť i viac živín: Obohaťte si takto bielu ryžuvyzivou-k-zdravemu-srdcu-4-cenne-tipyVýživou k zdravému srdcu: 4 cenné tipyaj-zdrava-zelenina-moze-niekedy-skoditAj zdravá zelenina môže niekedy škodiťako-vas-udrzi-vlaknina-dlhsie-mladymiAko vás udrží vláknina dlhšie mladými?
Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
Nájdete nás aj na Facebooku.NÁVRAT HORE  hore
E-KNIHY ZADARMO · COOKIES A OS. ÚDAJE · REKLAMA · KONTAKT

© 2013 - 2018 SlovakFitness.sk

Streftec - Webdesign & Media
TOPlist