Náš Instagram NHL KHL Osobný rozvoj
Vyhľadávanie MENU
 
 
Reklama:
Výživa 10. 04. 2020

Kľúčová živina, ktorej zrejme nemáte dostatok

ikonka
Jednou zo živín, ktoré ľuďom najčastejšie chýbajú, je aj cholín. Napriek jeho prospešným účinkom a významnému obsahu vo vajciach, mliečnych výrobkoch či mäse, ho ľudia neprijímajú v dostatočnej miere.

NHANES pred pár rokmi urobila prieskum, ktorým zistila, že deväť z desiatich ľudí nezískava dostatok tejto dôležitej látky napriek tomu, že muži by mali prijímať 550 mg, ženy 425 mg a že jedno vajce natvrdo ho obsahuje až 113 mg.

Prečo je však cholín dôležitý pre naše zdravie? Mozog a náš centrálny nervový systém ho využívajú na regulovanie funkcií, ktoré zahŕňajú našu pamäť, náladu či kontrolu svalov. Aj preto je spojený so znížením rizika demencie a Alzheimerovej choroby. Tiež je potrebný na tvorbu membrán, ktoré obklopujú bunky.

Mimoriadne dôležitý je pre tehotné a kojace ženy, u ktorých sa denné odporúčane množstvo zvyšuje na 450 mg, resp. 550 mg. Je to preto, lebo sa cholín prenáša aj na dieťa, ktorému prospieva k rozvoju mozgu a miechy. Jeho nedostatok môže ovplyvniť jeho kognitívny rozvoj.

Cholín je látka, ktorú si telo vytvára samo, ale v nedostatočnom množstve. Preto je dôležité prijímať ho zo stravy, pričom vaječné žĺtky sú najlepším zdrojom. Potom ide o ryby, ako je losos, rôzne druhy mäsa a mliečne výrobky.

A v tomto smere ľuďom škodia niektoré moderné trendy. Viacerí ľudia z vajec jedávajú len bielka, či už pre zníženie kalorického príjmu alebo z neopodstatnenej obavy pred zvyšovaním zlého cholesterolu. Ďalší ľudia živočíšne jedlá nededia alebo obmedzujú.

Vegani alebo vegetariáni by mohli namietať, že cholín nájdeme aj v brokolici, karfiole, arašidoch, fazuli či keli, no pravdou je, že len veľmi ťažko zjete za deň toľko týchto rastlinných jedál, aby ste prišli k minimálnej odporúčanej dávke. V tomto prípade však môže byť pomocou doplnok výživy.


Zdieľaj na FB  Zdieľať na FB Nahlásiť chybu  Nahlásiť chybu

Mohlo by vás zaujímať:

Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
E-knihy zadarmoKontaktReklamaCookies a os. údaje
Nájdete nás aj na Facebooku Nájdete nás aj na Instagrame




© 2013 - 2020 SlovakFitness.sk TOPlist