InstagramFacebookYoutube
Suplementy

Spaľovače tukov nie sú dobrým dlhodobým riešením

16. 3. 2022
Spaľovače tukov nie sú dobrým dlhodobým riešením
Mnohé doplnky výživy, ktoré tvrdia, že vám uľahčia chudnutie, nemajú dostatočne veľa dôkazov, aby tieto tvrdenia podložili. Navyše, aj metaanalýza zverejnená v žurnále Diabetes, Obesity and Metabolism ukázala, že spaľovače tukov by sa nemali preceňovať.

Výskumníci analyzovali 54 rôznych štúdií, ktoré sa zameriavali na vplyv výživových doplnkov na chudnutie. Zahŕňalo to kombinovane približne 4000 testovaných ľudí, ktorí užívali suplementy založené na bylinkách, ako sú zelený čaj, chvojník, garcinia cambogia a podobne.

V ďalšej analýze preskúmali iných 67 výskumov s 5000 subjektmi, v ktorých boli zahrnuté spaľovače tukov nezaložené na bylinkách. Išlo napríklad o CLA, chitosán, glukomanán, o ktorých výrobcovia tvrdia, že vám utlmia chuť do jedla alebo zablokujú absorpciu tukov.

Článok pokračuje pod reklamou


Za klinicky významné vedci uznali schudnutie aspoň 2,26 kilogramov, pričom len výťažok z bielej fazule ukázal významné schudnutie oproti kontrolnej skupine, ktorá prijímala placebo. Priemerné chudnutie bolo len 1,36 kilogramu.

Výskumníci však poukazujú na to, že najväčšie výsledky sa ukazujú v prvých dvoch týždňoch chudnutia, ako tomu býva prakticky aj vtedy, ak ľudia začnú cvičiť alebo upravia svoju stravu. Potom sa zdá, že tvrdenia výrobcov sú pravdivé. Z dlhodobého hľadiska však efektívne nie sú.

Odborníci vidia problém v spaľovačoch tukov najmä v odvážnych marketingových tvrdeniach, ktoré vo väčšine prípadov sľubujú niečo, čo nie je vedecky dostatočne podložené a často aj nereálne. Zároveň varujú pred možnými dlhodobými vedľajším účinkami. A to nie len v prípade spaľovačov tukov.

„Niektoré suplementy obsahujú látky, ktoré v jedle nenájdeme. Nevieme, čo časom urobia nášmu telu, hlavne v rôznych kombináciách. Ak ich začnete hromadiť, zvyšuje sa riziko, pretože nevieme, ako sa navzájom ovplyvňujú,“ povedala pre verywellfit licencovaná dietologička Carol Aguirreová.

Preto by sa konzument mal zamerať na bezpečné produkty, ktorých nezávadnosť bola dôkladne overená. Pri ich kúpe však musí byť zmierený s tým, že veľké prísľuby sa pravdepodobne nenaplnia.

Ak ide o hocaký doplnok výživy, ide len o „doplnok“. Skutočné rozdiely robia pravidelné cvičenie a iné pozitívne zmeny v životnom štýle, vrátane úpravy stravy, dostatočného spánku, eliminácie stresu a zlozvykov. Z dlhodobého hľadiska ide o najzdravšie a najlepšie riešenie.


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist