Výživa 05. 07. 2019

Hrach – dajte mu šancu, nesklame vás

ikonka
Hodí sa deťom, športovcom a ocenia ho vegetariáni. Obsahuje dostatok bielkovín, aby podporil rast svalovej hmoty, a zároveň v ňom nájdeme mnoho látok, ktoré sa zásluhu o jeho ďalšie prospešné účinky. Hrach je u nás bežnou zeleninou a často nedocenenou.

Hrach siaty je hospodársky významná rastlina, ktorej plody sú lúsky obsahujúce dúževnaté semená, ktoré poznáme ako hrášky. Archeologické objavy hovoria o tom, že hrach bol známy už na konci neolitickej éry a vyskytoval sa na území dnešného Grécka, Turecka, Jordánu a Sýrie. Pôvod má však v Čine, z ktorej sa postupne rozšíril cez Stredomorie do celej Európy, pričom sa začal pestovať v Anglicku už na prelome 16. a 17. storočia.

Ročne sa na celom svete vyprodukujú asi tri milióny tón hrachu a najväčším producentom a exportérom je Kanada. Nasledujú ju Francúzsko, Čína, Rusko a India, ktorá je zároveň aj jeho najväčším importérom.

Nutričný profil hrachu

Hrach je bohatý bielkoviny a v 100 gramoch surové zeleného hrachu nájdeme päť gramov proteínov, ako aj 14 gramov sacharidov a päť gramov vlákniny. Spolu má 81 kalórií a neobsahuje tuk ani cholesterol.

Mladý hrášok je bohatým zdrojom vitamínu C a takisto v ňom nájdeme aj významné množstvo niektorých vitamínov zo skupiny B. Obsahuje aj vitamín K, vitamín A a z minerálov predovšetkým draslík a fosfor. Nájdeme v ňom aj horčík, vápnik a zanedbateľné množstvo iných minerálov, ako sodík, železo či zinok.

Mladý čerstvý hrášok obsahuje najviac živín, varením sa strácajú predovšetkým vitamíny.

Hrach a jeho výhody pre zdravie

Niacín obsiahnutý v hrachu sa zaslúži o to, že sa u vás zníži hladina zlého cholesterolu. Nie len preto však má prospešné účinky pri prevencii srdcovocievnych ochorení. Obsahuje totiž antioxidanty a protizápalové látky, ktoré prečisťujú cievy. Vitamíny zo skupiny B zase redukujú hodnoty homocysteínu, ktorý sa označuje za „tichého zabijaka“.

Hrach reguluje hladinu krvného cukru a pre svoje nutričné zloženie sa hodí pri diéte. Dokonca predchádza rakovine žalúdka. S tráviacim traktom súvisí aj jeho vlastnosť bojovať proti zápche. Vo všeobecnosti zlepšuje stav čriev.

Ak potrebujete dobiť energiu, hrách vám k tomu napomôže. Taktiež má účinky proti starnutiu posilňuje imunitný systém a predchádza vráskam, artritíde, bronchitíde, osteoporóze, kandidóze a dokonca Alzheimerovej chorobe. Vitamín K pomáha vápniku zlepšovať stav kostí.

Článok bol pôvodne vydaný: 21.02.2014.

Oznam: Od 1. júla do 1. septembra vám budeme v letnom režime prinášať články, ktoré sme publikovali pred rokmi, ale boli už zabudnuté. Úplne nové články prídu na rad opäť od 2. septembra.

Zdieľaj na FB  Zdieľať na FB Nahlásiť chybu  Nahlásiť chybu

Mohlo by vás zaujímať:

O čom píše Úspech.MNE.sk?

Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
E-knihy zadarmoKontaktReklamaCookies a os. údaje
Nájdete nás aj na Facebooku


Streftec - Webdesign & Media

© 2013 - 2019 SlovakFitness.sk
TOPlist