Naše ďalšie weby: NHL KHL Osobný rozvoj
 
 
 
 
Reklama:
Výživa 05. 07. 2019

Hrach – dajte mu šancu, nesklame vás

ikonka
Hodí sa deťom, športovcom a ocenia ho vegetariáni. Obsahuje dostatok bielkovín, aby podporil rast svalovej hmoty, a zároveň v ňom nájdeme mnoho látok, ktoré sa zásluhu o jeho ďalšie prospešné účinky. Hrach je u nás bežnou zeleninou a často nedocenenou.

Hrach siaty je hospodársky významná rastlina, ktorej plody sú lúsky obsahujúce dúževnaté semená, ktoré poznáme ako hrášky. Archeologické objavy hovoria o tom, že hrach bol známy už na konci neolitickej éry a vyskytoval sa na území dnešného Grécka, Turecka, Jordánu a Sýrie. Pôvod má však v Čine, z ktorej sa postupne rozšíril cez Stredomorie do celej Európy, pričom sa začal pestovať v Anglicku už na prelome 16. a 17. storočia.

Ročne sa na celom svete vyprodukujú asi tri milióny tón hrachu a najväčším producentom a exportérom je Kanada. Nasledujú ju Francúzsko, Čína, Rusko a India, ktorá je zároveň aj jeho najväčším importérom.

Článok pokračuje pod reklamou


Nutričný profil hrachu

Hrach je bohatý bielkoviny a v 100 gramoch surové zeleného hrachu nájdeme päť gramov proteínov, ako aj 14 gramov sacharidov a päť gramov vlákniny. Spolu má 81 kalórií a neobsahuje tuk ani cholesterol.

Mladý hrášok je bohatým zdrojom vitamínu C a takisto v ňom nájdeme aj významné množstvo niektorých vitamínov zo skupiny B. Obsahuje aj vitamín K, vitamín A a z minerálov predovšetkým draslík a fosfor. Nájdeme v ňom aj horčík, vápnik a zanedbateľné množstvo iných minerálov, ako sodík, železo či zinok.

Mladý čerstvý hrášok obsahuje najviac živín, varením sa strácajú predovšetkým vitamíny.

Hrach a jeho výhody pre zdravie

Niacín obsiahnutý v hrachu sa zaslúži o to, že sa u vás zníži hladina zlého cholesterolu. Nie len preto však má prospešné účinky pri prevencii srdcovocievnych ochorení. Obsahuje totiž antioxidanty a protizápalové látky, ktoré prečisťujú cievy. Vitamíny zo skupiny B zase redukujú hodnoty homocysteínu, ktorý sa označuje za „tichého zabijaka“.

Hrach reguluje hladinu krvného cukru a pre svoje nutričné zloženie sa hodí pri diéte. Dokonca predchádza rakovine žalúdka. S tráviacim traktom súvisí aj jeho vlastnosť bojovať proti zápche. Vo všeobecnosti zlepšuje stav čriev.

Ak potrebujete dobiť energiu, hrách vám k tomu napomôže. Taktiež má účinky proti starnutiu posilňuje imunitný systém a predchádza vráskam, artritíde, bronchitíde, osteoporóze, kandidóze a dokonca Alzheimerovej chorobe. Vitamín K pomáha vápniku zlepšovať stav kostí.

Článok bol pôvodne vydaný: 21.02.2014.

Pomôžte nám:
Vadí vám niečo na našom webe? Všimli ste si technickú chybu? Chceli by ste niečo vylepšiť?   Dajte nám vedieť »

Zdieľaj na FB  Zdieľať na FB Nahlásiť chybu  Nahlásiť chybu

Môže sa hodiť: 
Sprievodca výberom tréningového plánu »

Mohlo by vás zaujímať:

Vylúčenie zodpovednosti: Informácie uverejnené v článku nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
E-knihy zadarmoKontaktReklamaCookies a os. údaje
Nájdete nás aj na Facebooku




© 2013 - 2019 SlovakFitness.sk TOPlist