InstagramFacebookYoutube
Suplementy

Čo je to ekdysterón a ako vám môže pomôcť?

19. 1. 2022
Čo je to ekdysterón a ako vám môže pomôcť?
Ekdysterón je doplnok výživy, ktorý je známy pod viacerými menami. Mnohí ho označujú aj za hmyzí hormón. Aké prínosy by mohol mať pre športovcov a cvičencov? Oplatí sa investovať do neho peniaze?

Hmyzím hormónom sa táto látka nazýva preto, lebo pochádza z širokého spektra druhov hmyzu, no nájdeme ju aj v určitých druhoch vodných živočíchov a niektorých rastlinách. Využíva sa v medicíne a rozšíril sa aj v posilňovni.

Cvičenci si od ekdysterónu sľubujú najmä väčšiu svalovú hmotu a lepšiu výkonnosť. Preto by mohol byť užitočný pre profesionálov i kondičných cvičencov. Dostupný býva prevažne v kapsľovej forme a mnohí ho považujú za náhradu steroidov, pretože svojou štruktúrou pripomína hormón testosterón.

Článok pokračuje pod reklamou


Otázkou však je, či sa tvrdenia stretnú aj s realitou a ako vedľajšie účinky by mohol mať.

Ruskí športovci ekdysterón využívajú už dekády, a tak by nejaký účinok mať mal. Zistili, že je mimoriadne potentný najmä vtedy, ak sa skombinuje s proteínom. Pochvaľuje si ho aj mnoho cvičencov, u ktorých dochádza k prírastkom svalovej hmoty a sily pomerne rýchlo.

Môžu cvičiť dlhšie, kým pocítia vplyv únavy. Urýchľuje aj proces regenerácie. Okrem toho pomáha regulovať aj hladinu inzulínu, znižuje vysoký krvný tlak a hladinu cholesterolu. Má aj protizápalové účinky.

Vedci mu nezistili žiadne negatívne účinky. Aj napriek tomu by sa však jeho užívanie malo po správnosti konzultovať s doktorom alebo iným certifikovaným profesionálom. Zvyčajne sa prijíma 400 až 2000 mg denne v niekoľkých dávkach počas dňa alebo jednej dávke po tréningu. Ideálne je držať sa pokynov od výrobcu.

Samotných vedeckých štúdií o tomto doplnku výživy a jeho vplyve na ľudí sa neurobilo dostatočné množstvo, a tak niektorí odborníci upozorňujú, že sľubované účinky treba brať s rezervou, pretože nie je dostatok dôkazov o ich účinnosti. Z tohto dôvodu by si naň mali dať pozor aj tehotné a dojčiace ženy, ktoré by ho z preventívnych dôvodov užívať nemali.

V praxi sa však stretnete s ľuďmi, ktorí si jeho účinok pochvaľujú. Prínosom je najmä pre starších cvičencov. Často sa užíva v cykloch – 4 týždne ho užívate, 2 týždne si od neho dáte pozor. Z praxe sa tiež spomína, že by mohol zvyšovať nervozitu, ak pri jeho užívaní upustíte od tréningu.

Kúpiť či nekúpiť? V tomto prípade ide o jeden z tých doplnkov výživy, ktoré treba vyskúšať, aby ste na vlastnej koži vedeli, či na vás bude fungovať alebo nie. U mnohých športovcov funguje, niektorí výsledky nevidia alebo mali väčšie očakávania...


Zdieľaj na FB Zdieľať na Facebooku

Užitočné nástroje

Výpočet: Index telesnej hmotnosti (BMI)Výpočet BMIVýpočet: Maximálna váha pre 1 opakovanieVýpočet maximálkyVýpočet: Bazálny metabolizmusVýpočet BMREnergetické tabuľkyEnergetické tabuľky
Vylúčenie zodpovednosti:
Informácie uverejnené v článkoch nie sú náhradou rád špecializovaného doktora a majú len informatívny charakter. Nezodpovedáme za zranenia a ujmy, ktoré pri ich využití nastanú. Pred ich aplikovaním odporúčame konzultáciu s lekárom alebo iným odborníkom!
SlovakFitness.sk je online magazín, ktorý začal v roku 2013 s cieľom pomôcť svojim návštevníkom vybudovať krajšie telo, lepšie zdravie a vyššie sebavedomie.

© 2013 - 2022 SlovakFitness.sk

InstagramFacebookYoutube
SlovakFitness.sk
TOPlist